Koło Miłośników Metra jako pierwsze zwiedziło budowę metra na Woli

W czwartek, 20 lipca 2017, członkowie i sympatycy KMM mieli okazję uczestniczyć w pierwszej wycieczce na budowę metra na Woli. Blisko 20-osobowa grupa odwiedziła plac budowy stacji C7 Młynów – jednego z trzech przystanków realizowanego obecnie I etapu odcinka zachodniego II linii metra.

Uczestnicy wycieczki zgromadzili się o godz. 9:30 w punkcie informacyjnym przy ul. Płockiej, gdzie otrzymali kamizelki odblaskowe oraz kaski i obuwie ochronne. Następnie grupa minęła plac budowy stacji C8 Płocka i ruszyła na północ wspomnianą ulicą do jej skrzyżowania z ul. Górczewską.

Przygotowania do wycieczki w punkcie informacyjnym

Około godz. 10:00, po wejściu na teren budowy, goście zostali zaproszeni do biura ulokowanego w specjalnym kontenerze, gdzie przeszli krótkie szkolenie BHP oraz uzyskali informacje o zaawansowaniu prac. Na stacji C7 wykonanych było wówczas niespełna 70% ścian szczelinowych stacji i przeszło 30% ścian szczelinowych wejść oraz ponad połowa baret. Ponadto rozpoczęto także wykonywanie wykopu wstępnego.

Krótkie zebranie w biurze budowy

Następnie uczestnicy ruszyli w głąb terenu budowy ciągnącego się niemalże do al. Prymasa Tysiąclecia, by zobaczyć to wszystko, o czym usłyszeli chwilę wcześniej. Pierwszą godną uwagi maszyną była stacja bentonitowa, której zadaniem jest przygotowywanie zawiesiny wykorzystywanej przy budowie ścian szczelinowych.

Stacja bentonitowa na budowie stacji C7

Za silosami z bentonitem znaleźć można było m.in. leżące na ziemi i czekające na wykorzystanie druty zbrojeniowe i barety, a także dwa dźwigi z ogromnymi chwytakami wykorzystywanymi do głębienia szczelin pod ściany szczelinowe.

Chwytaki do głębienia szczelin

W międzyczasie nasz przewodnik wyjaśnił, że jednocześnie wykonywane mogą być dwie sekcje ścian szczelinowych i rozpoczętej sekcji nie można pozostawić niedokończonej. Prace przy budowie stacji prowadzone są „tyko” do godz. 22, dlatego tak ważne jest, by do tego momentu zakończyć wylewanie betonu. Wspomniane zostały również dotychczasowe podziemne znaleziska – na terenie budowy stacji C7 Młynów odkryto XIX-wieczne szable oraz ceramiczne naczynia, obyło się na całe szczęście bez wojennych niewypałów.

Łyżka jednego z chwytaków

Kolejnych kilka kroków dalej na zachód, w zasadzie już poza zasadniczym placem budowy, natknęliśmy się na ostatnie prace związane z przekładaniem instalacji podziemnych. Dotarliśmy do drugiej bramy wjazdowej na teren, skąd mogliśmy obserwować wiadukt remontowanej kolejowej linii obwodowej, po czym zawróciliśmy i ponownie przeszliśmy przez całą budowę.

Zachodni kraniec placu budowy, w tle wiadukt kolei obwodowej

Podczas gdy jeszcze raz przyglądaliśmy się dwóm pracującym chwytakom, przewodnik opowiedział o pracach na pozostałych obiektach. Najbardziej zaawansowaną stacją jest C6 Księcia Janusza, skąd na początku 2018 mają wyruszyć tarcze drążące tunele. Druga w kolejności jest odwiedzona przez nas C7 Młynów. Najmniejsze zaawansowanie prac jest natomiast na budowie C8 Płocka, na którą budowniczowie weszli najpóźniej i dopiero miesiąc wcześniej rozpoczęli prace przy „szczelinówkach”.

Ciężki sprzęt na budowie stacji C7

Około godz. 11 wycieczka dobiegła końca. Pożegnaliśmy się z przewodnikiem, który musiał wracać do swoich zajęć, spojrzeliśmy ostatni raz na koparki, wywrotki, dźwigi i silosy oraz opuściliśmy plac budowy. W tym miejscu wykonaliśmy pamiątkową fotografię, a następnie wróciliśmy do punktu informacyjnego przy ul. Płockiej.

Uczestnicy wycieczki przed wejściem na plac budowy

Bardzo dziękujemy przedsiębiorstwu Gülermak, że jako pierwsi mogliśmy gościć na budowie metra na Woli. Cieszymy się, że możemy obserwować tę inwestycję od samego jej początku i mamy nadzieję, że za jakiś czas ponownie zawitamy na tym odcinku.

Dodaj komentarz