Dwie stacje, które nie powstały – A12 Plac Konstytucji i A16 Muranów

Autor – Witold Urbanowicz

A-12_peron1
Źródło: „Założenia techniczno – ekonomiczne budowy I linii metra w Warszawie”, Metroprojekt Wrzesień 1975 r.

Niektórzy uważają, że budowy I linii nie można uznać za skończoną. Nie powstały bowiem stacje Plac Konstytucji i Muranów, których realizację odłożono na lepsze czasy. Czy kiedyś w ogóle doczekamy się brakujących stacji?

Jeśli spojrzeć na plan przebiegu linii metra w Warszawie, jedna rzecz może dziwić. Otóż w śródmieściu stacje są rzadziej rozlokowane, niż w dalszych dzielnicach. Zazwyczaj stosuje się odmienne rozwiązania: tak, by dało się dojechać metrem w miarę bezpośrednio do celów podróży w centrum. Obecnie odcinki, na których nie powstały stacje, należą do jednych z dłuższych w naszym metrze. Odległość pomiędzy osiami peronów stacji A-11 Politechnika i A-13 Centrum wynosi 1450 m, a pomiędzy A-15 Ratusz i A-17 Dworzec Gdański – 1534 m. Tymczasem średnia odległość wynosi ok. 1082 metry.

Z uwagi na trudną sytuację ekonomiczną w 1989 r. podjęto decyzję o zaniechaniu budowy dwóch stacji A-12 Plac Konstytucji i A-16 Muranów „w pierwszej kolejności”.  Postanowieniu sprzyjała bliskość sąsiednich przystanków. Nie oznaczało to całkowitej rezygnacji, do tematu miano powrócić w przyszłości.

mat. Metro Warszawskie
mat. Metro Warszawskie

Stacja A-12 Plac Konstytucji, na odcinku Politechnika – Centrum, miała zostać wybudowana pod ulicą Marszałkowską i sięgać z jednej strony Wilczej, a z drugiej placu Konstytucji. Odległość pomiędzy osiami peronów sąsiednich stacji A-11 Politechnika i A-13 Centrum a pominiętą stacją wynosi odpowiednio 592 m i 858 m. Na podwórku przy ulicy Wilczej powstała wentylatornia szlakowa, która w przyszłości może być wykorzystywana na potrzeby niezrealizowanej stacji.

Już w latach 90. podjęto decyzję o przesunięciu stacji A-15 Ratusz – spod placu Bankowego na północną stronę Trasy W-Z, zbliżając ją tym samym do niepowstałej stacji Muranów. Zadecydowała o tym wygoda budowniczych – uniknięto w ten sposób rozkopywania ważnego placu, ale skazano przyszłych pasażerów na mniej wygodne przesiadki. Według planów stacja A-16 Muranów, przewidziana na odcinku pomiędzy stacjami A-15 Ratusz i A-17 Dworzec Gdański, miała powstać pod ulicą Andersa. Północna głowica przystanku sięgałaby ulicy Miłej, a południowa – Anielewicza i Świętojerskiej. Odległość pomiędzy osiami peronów sąsiednich stacji A-15 Ratusz i A-17 Dworzec Gdański a pominiętą stacją wynosi odpowiednio 635 m i 899 m.

W tej chwili najlepiej o brakujących przystankach świadczy luka w numeracji stacji. W 2006 r. podjęto decyzję o powrocie do budowy Placu Konstytucji i Muranowa, jednak nowa ekipa rządząca nie podtrzymała tego pomysłu.

Czy jest szansa, że stacje te jednak powstaną? Wydaje się to mało prawdopodobne. Teraz ich budowa byłaby znacznie bardziej kosztowna, ale i też trudniejsza z uwagi na ogromne utrudnienia, w tym konieczność ograniczania ruchu na I linii. Zresztą prowizorki (niestety) są najtrwalsze: jak coś od razu nie powstanie i można bez tego żyć, to po co to realizować?

Leave a Reply