Stacje z numerem

Autor – Witold Urbanowicz

Fot. Witold Urbanowicz

Nie tylko nazwy służą do identyfikacji poszczególnych stacji metra. Każdy przystanek warszawskiego metra ma swój numer, którym posługują się pracownicy kolei podziemnej i który znaleźć można na skasowanym bilecie jednorazowym.

Na dziewiątce nie działa winda, pociąg został odstawiony na jedenastce, a trzynastka została zamknięta… Te tajemnicze numery oznaczają poszczególne przystanki – w komunikacji między pracownikami metra próżno szukać nazw stacji. Oznaczenia są tak powszechnie stosowane, że niektórzy wręcz mają problemy z przywołaniem odpowiednich nazw!

Nie ma tu żadnego wyrafinowanego szyfru, na linii M1 stacje są oznaczane literą A i kolejnym numerem. I tak Kabaty to A-1, Natolin to A-2, Imielin to A-3 – i tak dalej, aż do stacji A-23 Młociny. Czujni użytkownicy i sympatycy metra dostrzegą jednak pewną rozbieżność – ostatni przystanek ma oznaczenie A-23, a stacji na linii jest tylko 21. Skąd ta różnica?

Luka nie jest związana z żadnymi przesądami. Numeracja uwzględnia po prostu dwa przystanki, które nie powstały: A-12 Plac Konstytucji, planowany pomiędzy stacjami A-11 Politechnika i A-13 Centrum oraz A-16 Muranów, który miał znajdować się na odcinku pomiędzy stacjami A-15 Ratusz i A-17 Dworzec Gdański. Z ich budowy zrezygnowano jeszcze w latach 80. ze względu na oszczędności.

Pasażerowie mogą sprawdzać oznaczenia stacji na rozkładach jazdy. Numery pojawiają się także na skasowanych biletach jednorazowych w bramkach biletowych i kasownikach.

Swoje oznaczenia mają też odcinki tuneli metra. Składają się na nie: litera B i numer następującej po danym odcinku stacji. I tak np. tunele w obu kierunkach poprzedzające stację A-4 Stokłosy mają oznaczenie B4. Wyjątkiem są odcinki, na których nie powstały wcześniej wspomniane stacje. Tutaj stosuje się łączone numery (B12/13 dla odcinka A-11 Politechnika – A-13 Centrum i B16/17 dla odcinka A-15 Ratusz – A-17 Dworzec Gdański).

Litery A i B są zarezerwowane odpowiednio dla stacji i tuneli I linii. II linii przydzielono zatem kolejne litery w alfabecie.

Stacje oznacza się literą C i kolejnym numerem. Numeracja rośnie od zachodu na wschód. Stosowanie kodu ma swoje uzasadnienie: o ile numery są stałe, to już nazwy, a w niektórych przypadkach także lokalizacje przystanków mogą ulegać zmianom.

● I tak na odcinku zachodnim zaplanowano osiem stacji: C-1 Połczyńska, C-2 Chrzanów, C-3 Lazurowa, C-4 Powstańców Śląskich, C-5 Wola Park, C-6 Księcia Janusza, C-7 Moczydło, C-8 Wolska.

● Na odcinku centralnym znajduje się siedem stacji: C-9 Rondo Daszyńskiego, C-10 Rondo ONZ, C-11 Świętokrzyska, C-12 Nowy Świat (obecnie Nowy Świat – Uniwersytet) C-13 Powiśle (obecnie Centrum Nauki Kopernik), C-14 Stadion (obecnie Stadion Narodowy) i C-15 Dworzec Wileński.

● Na ostatnim, wschodnio-północnym odcinku przewidziano sześć stacji: C-16 Szwedzka, C-17 Targówek I, C-18 Targówek II, C-19 Zacisze, C-20 Kondratowicza i C-21 Bródno.

Zasada oznaczeń tuneli jest prosta. Składają się na nie: litera D i numer następującej po danym odcinku stacji. Czyli tunele w obu kierunkach poprzedzające stację C-11 Świętokrzyska mają oznaczenie D-11. Od razu odpowiadając na pytanie, co z „pierwszym” oznaczeniem D-1 – jest ono zarezerwowane dla odcinków tuneli pomiędzy planowaną Stacją Techniczno-Postojową Mory (o oznaczeniu STP2) a pierwszą stacją na linii C-1 Połczyńska. Swoje oznaczenie dostał też łącznik I i II linii w rejonie pl. Defilad – Z-1.

Zasady oznaczeń są uniwersalne i mogą być z powodzeniem stosowane przy dalszej rozbudowie sieci metra. Dla następnych linii zarezerwowane będą kolejne pary liczb (np. E i F dla III linii metra). Raczej nie ma groźby, że skończy się nam alfabet! 🙂

Na centralnym odcinku oznacza się też – poza zatwierdzoną systematyką podaną wyżej – wentylatornie szlakowe, znajdujące w tunelu pomiędzy stacjami. Przyporządkowana jest im litera V i numer odcinka, na którym się znajdują. I tak wentylatornia V-11 znajduje się w tunelu D-11 pomiędzy stacjami C-10 Rondo ONZ i C-11 Świętokrzyska. A faktycznie zlokalizowana jest w ciągu ul. Świętokrzyskiej po wschodniej stronie skrzyżowania z ul. Emilii Plater.

To wszystko może się wydawać bardzo skomplikowane, ale wszystkie oznaczenia to tylko kwestia praktyki i wprawy. Z czasem numery stosuje się już automatycznie 🙂

Leave a Reply