Zwiedzanie stacji A17 Dworzec Gdański w budowie (II tura)

Karol J. Lubaczewski
31 marca 2003

Drugie zwiedzanie budowanej w chwili obecnej stacji Metra Warszawskiego A17 przybyło około 30 osób. Po nałożeniu kasków ochronnych cała grupa pod kierownictwem inspektora nadzoru zeszła „pod ziemię” – na poziom antresoli. Dotarliśmy tam schodami, które w przyszłości mają prowadzić do stacji metra z przystanku autobusowego na ul. Słomińskiego. Już tutaj dało się zauważyć poważne różnice w zaawansowaniu prac w stosunku do stanu sprzed trzech tygodni. Schody są już całkowicie gotowe, gotowa również jest pochylnia, na której w przyszłości zostanie zamontowany eskalator. W pobliżu doskonale widoczne są szyby windowe. W podobnym stanie zaawansowania robót są i inne klatki schodowe.

Klatki schodowe prowadzące z antresoli na powierzchnię są już prawie gotowe w stanie surowym

Na antresoli również wielkie zmiany – zakończono szalowanie i zbrojenie, a w większości również wylewanie płyty stropowej hali peronowej.Obecnie prowadzone są intensywne prace wykończeniowe pomieszczeń technologicznych stacji, takich jak wentylatornia, podstacja energetyczna, itd.Lada dzień ma rozpocząć się montowanie urządzeń w tych pomieszczeniach. Wszak stacja ma w pełni być ukończona i przekazana do rozruchu technologicznego już w dniu 8 października br. Zostało zatem ledwie pół roku (i tydzień) a robót wykończeniowych i instalacyjnych jeszcze mnóstwo. Miejmy nadzieję, że wykonawcy zdążą i dotrzymają termin przekazania – wówczas po kilku tygodniach potrzebnych na odbiór techniczny i kontrolę bezpieczeństwa, a następnie dwóch tygodniach jazd próbnych – pasażerowie mogliby dojechać do stacji Dworzec Gdański jeszcze w tym roku. Byłby to świąteczny, gwiazdkowy prezent dla warszawiaków.

Strop nad halą peronową jest już praktycznie gotowy

Idąc na poziomie antresoli w kierunku północnym, uczestnicy oglądali kolejno wyjścia na przystanki tramwajowe i autobusowe w ul. Słomińskiego, a także szyb windy łączącej antresolę z peronem stacyjnym, na który zeszli po wybudowanych już schodach północnych. I tu nagle nastąpiło zatrzymanie wycieczki… dalsze przejście zagrodzono, bowiem na peronie grupa robotników rozpięła misterną siatkę linek wyznaczających poziom płyt granitowych, którymi od kilku dni jest licowany peron. Trzeba było obejść górą – czyli po antresoli.

Na betonowej płycie peronu rozpoczęto już układanie płyt granitowych

Spacer po peronie jest bardzo utrudniony przez zgromadzone materiały budowlane. Niemniej wszyscy dzielnie przedzierali się znów w kierunku północnym, aby dostać się do zejścia na poziom płyty dennej i przejść do tuneli B18 prowadzących w kierunku Placu Wilsona. Niestety padające od kilku dni deszcze uniemożliwiły realizację tego zamierzenia – stojące na jedynej drodze kałuże miały miejscami ponad 20 cm głębokości – trzeba by założyć specjalne obuwie. I tym samym wejście do tuneli wypadło z programu zwiedzania, gdyż przejście do tuneli B17 prowadzących do stacji Ratusz jest niemożliwe z powodu betonowania komory rozjazdowej na południowym końcu stacji A17.

W tej sytuacji pozostała jedynie żmudna wspinaczka do góry – grupa udała się w drogę powrotną na powierzchnię. Miejmy nadzieję, że na następnym zwiedzaniu nic nie uniemożliwi nam wejścia do tuneli. Do zobaczenia 14 kwietnia! Zapraszamy!