Rok 2018 według KMM

Rok 2018 był czwartym pełnym rokiem działalności Koła Miłośników Metra po reaktywacji. Nie da się ukryć, że spośród tych czterech lat był to rok bezapelacyjnie najlepszy, dlatego postanowiliśmy podsumować go u jego schyłku.

Mijający rok jest dla nas szczególny, gdyż udało nam się zorganizować spotkanie Koła niemal w każdym jego miesiącu! Były to głównie wizyty na budowach stacji II linii, ale nie zabrakło także wycieczki na stację eksploatowaną, spotkania na stacji techniczno-postojowej, dyskusji na tematy bieżące i o nadchodzących inwestycjach, a nawet wizyty w pozostałościach po metrze głębokim z lat 50.

Lutowe zwiedzanie budowy stacji C17

Zaczęliśmy w połowie stycznia od budowy stacji C6 Księcia Janusza, gdzie z poziomu -1 mogliśmy podziwiać tarczę drążącą przed rozpoczęciem pracy. Dwie lutowe soboty to nasz debiut na odcinku wschodnim-północnym II linii – raz we własnym gronie, a raz dzięki Klubowi Miłośników Komunikacji Miejskiej oglądaliśmy stację C17 Targówek Mieszkaniowy (ostateczna nazwa, inna od roboczej, została uchwalona przez radnych przed tygodniem) i zlokalizowaną za nią komorę rozjazdową. W marcu rozmawialiśmy z mieszkańcami Bemowa o metrze planowanym w ich dzielnicy, zaś w kwietniu na stacji C7 Młynów odwiedziliśmy „mechanicznego kreta” podczas postoju i konserwacji. Na maj przypadło luźne spotkanie przy Teatrze Rampa, zlokalizowanym pomiędzy budowami stacji C17 i C18, natomiast w czerwcu Metro Warszawskie pokazało nam nową elektrowozownię i myjnię na terenie STP Kabaty.

Uczestnicy czerwcowej wizyty na STP Kabaty

Lipiec to kolejne luźne spotkanie, tym razem na bulwarach wiślanych w okolicach stacji C13 Centrum Nauki Kopernik. W sierpniu po raz pierwszy zwiedziliśmy budowę stacji C8 Płocka, co dało nam komplet trzech budowanych stacji na Woli. We wrześniu, po 14 latach, ponownie zajrzeliśmy do tuneli metra głębokiego, powstałych w latach 50. na Targówku Fabrycznym. Niestety, po tej wycieczce spotkały nas nieprzyjemności ze strony mediów, dlatego zdecydowaliśmy o wprowadzeniu pewnych zmian w procesie rejestracji na nasze spotkania terenowe, ale o tym szczegółowo dopiero w przyszłym roku. W październiku spotkania o metrze planowanym, na wzór tego z marca, doczekał się Targówek. W listopadzie zaś podsumowaliśmy co działo się ze stołeczną koleją podziemną od początku roku i czego możemy się spodziewać w nadchodzącym. Daje to łącznie 12 spotkań w 11 miesięcy!

Miłośnicy na tle tuneli metra głębokiego we wrześniu

Poza naszymi spotkaniami, braliśmy także udział w wydarzeniach organizowanych przez innych i działaliśmy na różnych innych polach. Na początku stycznia zostaliśmy zaproszeni przez Radio UKSW do wzięcia udziału w jego audycji, podczas której rozmawiano o metrze i Kole. Niewiele przed naszym pierwszym spotkaniem na stacji C6, w tym samym miejscu, odbyła się konferencja prasowa na temat metra na Woli, zaś na początku lutego mieliśmy okazję zobaczyć na własne oczy rozruch tarczy i jej pierwszy urobek. W połowie miesiąca, dzięki społeczności Po Szynach Mazowsza, mogliśmy wziąć udział w zwiedzaniu Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”, które realizowały wówczas naprawę P5 jednego ze składów Metropolis. Pod koniec lutego natomiast, na zaproszenie Jakuba Jastrzębskiego, prowadzącego stronę Historia Metra w Warszawie, w Starych Babicach wygłosiliśmy prezentację na temat taboru metra. W kwietniu byliśmy obecni na posiedzeniu Komisji Dialogu Społecznego ds. Transportu, która dotyczyła kształtu ul. Górczewskiej po zakończeniu budowy II linii metra. W połowie czerwca ponownie odwiedziliśmy stację C17 w budowie podczas dnia otwartego, pod koniec miesiąca zaś Metro Warszawskie pokazało mediom, a przy okazji również nam, swoją rozbudowaną Centralną Dyspozytornię na STP Kabaty. W sierpniu Zarząd KMM zajrzał na budowę stacji C16 Szwedzka, a miesiąc później także na obiekt C18 Trocka. Również we wrześniu, ponownie w ramach dnia otwartego, zaprezentowana została stacja C7 Młynów, a wcześniej także maszyny TBM po skończonej pracy. Październik rozpoczął się od konferencji prasowej o sytuacji firmy Astaldi, a zakończył wyborami samorządowymi, przed którymi dokonaliśmy analizy propozycji kandydatów na prezydenta Warszawy dotyczących metra. W listopadzie byliśmy naocznymi świadkami podpisania dwóch ostatnich umów dotyczących rozbudowy II linii, zaś w grudniu miała miejsce konferencja prasowa połączona z uruchomieniem świątecznych pociągów metra.

Podpisanie ostatniej umowy na II linię w połowie listopada

Ponadto w 2018 roku, ze względu na okrągłą, 10. rocznicę dotarcia I linii metra do Młocin, zorganizowaliśmy na profilu facebookowym mały konkurs z nagrodami, który należy traktować jako zapowiedź czegoś większego. Zdecydowaliśmy się także na poszerzenie naszej działalności o gadżety. Niestety, pierwszy pomysł był najprawdopodobniej zbyt ambitny i ze względu na bardzo zróżnicowane preferencje zainteresowanych nie doszło do jego realizacji. Do tematu suwenirów na pewno jeszcze wrócimy i mamy nadzieję, że następnym razem wszystko się uda. A skoro o porażkach mowa, to dodamy, że kilka idei na spotkania także nie doszło do skutku, ale nie zdradzimy co to takiego, gdyż w przyszłości będziemy podejmować kolejne próby organizacji tych wydarzeń i mamy nadzieję pozytywnie Was zaskoczyć.

Kończąc, pragniemy bardzo serdecznie podziękować uczestnikom naszych spotkań oraz współorganizatorom, bez których wydarzenia te nie doszłyby do skutku. To dzięki Wam możemy dziś pochwalić się tymi wspaniałymi wynikami. Wszystkim miłośnikom metra i osobom związanym z nim zawodowo życzymy wesołych i pełnych rodzinnego ciepła Świąt Bożego Narodzenia, szampańskiej zabawy w Noc Sylwestrową oraz wszelkiej pomyślności i spełnienia marzeń, a także licznych i niezapomnianych spotkań KMM, w Nowym Roku 2019!

Dodaj komentarz