Testy na Woli, zmiany na Bemowie, mural na Ursynowie

Gdy opadły emocje po wrześniowym otwarciu trzech nowych stacji metra na Pradze i Targówku, wrażeń dostarczyły nam październikowe jazdy testowe na wolskim odcinku II linii. Zmianom uległa organizacja ruchu przy Urzędzie Dzielnicy Bemowo i w centrum Woli, a metro na Ursynowie w przyszłym roku wzbogaci się o kolejny mural. Szczegóły najciekawszych wydarzeń minionego miesiąca przybliżamy poniżej – zachęcamy do lektury!

Pierwszy pociąg metra na Woli

Budowa przedłużenia II linii metra na zachód od stacji C9 Rondo Daszyńskiego do stacji C6 Księcia Janusza powinna zakończyć się do 29 listopada tego roku. Na około dwa miesiące przed terminem realizacji inwestycji, na trzech powstających stacjach trwały zaawansowane prace wykończeniowe. 3 października na tory nowego odcinka wjechała platforma pomiarowa PP-15.01 nr 01 – tzw. skrajnik miał za zadanie sprawdzić poprawność wykonania infrastruktury i montażu wyposażenia oraz zmierzyć i zeskanować ułożenie torowiska i szyny zasilającej. Gdy wykonawca upewnił się, że skrajnia jest zachowana, stało się możliwe rozpoczęcie jazd testowych taboru pasażerskiego. 7 października ratusz zaprosił przedstawicieli mediów do wzięcia udziału w przejeździe pierwszego pociągu. Skład o numerze 62 zabrał gości z peronu stacji C9 Rondo Daszyńskiego i na chwilę zatrzymał się na torze odstawczym za stacją, po czym wjechał na nowy szlak. Z umiarkowaną prędkością pokonana została cała trasa bez zatrzymania na stacjach pośrednich C8 Płocka i C7 Młynów. Na przyszłej stacji końcowej C6 Księcia Janusza podróżni zostali zaproszeni na briefing prezydenta miasta Rafała Trzaskowskiego oraz do zapoznania się z docelowym wystrojem obiektu. Do zielonego sufitu dołączyły betonowe płyty – trójkątne na ścianach, widoczne na zdjęciu na początku podsumowania, i czworokątne na filarach. Przejeżdżając przez stację C7 Młynów można było dostrzec niebieskie elementy ścian zatorowych oraz biały sufit z okrągłymi lampami różnej wielkości. Na stacji C8 Płocka natomiast, na której zakończono przejazd powrotny, pojawiła się nieobecna podczas wrześniowego dnia otwartego makieta miedzianej ściany zatorowej.

Próbki elementów ściany zatorowej stacji C8 Płocka

Zmiany na drogach przy ratuszu Bemowa i w centrum Woli

Budowa II etapu odcinka zachodniego II linii metra, na granicy Woli i Bemowa, wkroczyła w kolejną fazę. W weekend 4-6 października wykonawca zmienił organizację ruchu na ul. Górczewskiej w rejonie jej skrzyżowaniu z ul. Powstańców Śląskich, przy Urzędzie Dzielnicy Bemowo. Od tamtej pory samochody jeżdżą północną jezdnią tej arterii poszerzoną o pas dzielący. W każdym kierunku ruch indywidualny prowadzony jest jednym pasem, zaś drugi zarezerwowano jako buspas. Zmiana ta wymusiła przeniesienie chodnika i ścieżki rowerowej na północną stronę jezdni, natomiast dla komunikacji miejskiej oznaczała jedynie niewielkie przesunięcia przystanków autobusowych. Dla budowniczych, po wykonaniu przekładek pod jezdnią północną i zajęciu jezdni południowej pod plac budowy stacji C4 Bemowo, nadszedł czas na rozpoczęcie prac przy konstrukcji obiektu. Niebawem po wprowadzeniu zmian, przy bemowskim ratuszu pojawiły się głębiarki i rozpoczęto wykonywanie ścian szczelinowych.

Nowa organizacja ruchu przy bemowskim urzędzie dzielnicowym

W ostatni etap, nie tylko pod ziemią, wkroczyła budowa II linii na Woli. W związku z odtwarzaniem do pierwotnego stanu terenów nad przyszłymi stacjami metra, 24 października przywrócono ruch na ul. Płockiej w sąsiedztwie placu budowy stacji C8 Płocka. Kierowcy ponownie mogą dojechać do wybranych posesji z wykorzystaniem tej ulicy oraz skręcać w prawo z Wolskiej w Płocką i z Płockiej w Wolską. 30 października natomiast jeden z przystanków autobusowych nad stacją C6 Księcia Janusza przeniesiono na północną jezdnię ul. Górczewskiej. Na weekend 26-27 października planowano również frezowanie nawierzchni skrzyżowania Kasprzaka / Karolkowa w okolicy szybu wydobywczego maszyn TBM, ale ostatecznie wykonawca odstąpił od tego zadania i odwołano zakładane zmiany tras 10 linii autobusowych.

Kolejny mural na ursynowskim odcinku metra

Od 6 do 23 września trwało głosowanie na projekty budżetu obywatelskiego na rok 2020. 3 października na uroczystej gali ogłoszono jego wyniki, zgodnie z którymi spośród 13 pomysłów komunikacyjnych do realizacji przez Zarząd Transportu Miejskiego wytypowane zostały trzy. Drugim co do liczby zebranych głosów, który poparło 1356 osób, została kontynuacja projektu „Murale metra – pociąg do sztuki”. W 2017 roku miała miejsce pierwsza odsłona tej inicjatywy, na mocy której w ramach ówczesnego budżetu partycypacyjnego w lipcu 2018 roku na szybach wind ursynowskich stacji I linii metra wykonano cztery murale w technice low poly. Przystanek A3 Imielin ozdobiły portrety Juliana Ursyna Niemcewicza i Marii Grzegorzewskiej, zaś na stacji A4 Stokłosy pojawiły się podobizny rtm. Witolda Pileckiego oraz Mariana Rejewskiego, Jerzego Różyckiego i Henryka Zygalskiego – deszyfrantów Enigmy. W przyszłym roku szyb windy stacji A5 Ursynów upiększy grafika przedstawiająca bohaterów serialu „Czterdziestolatek” – inż. Stefana Karwowskiego i tech. Romana Maliniaka. Postaci te w latach 70. i 80. XX w. „budowały” warszawskie osiedla, w tym. m.in. na Ursynowie, a dodatkowo Andrzej Kopiczyński, wcielający się w rolę Karwowskiego, był wieloletnim mieszkańcem tej dzielnicy.

Projekt muralu z bohaterami „Czterdziestolatka” na windzie stacji A5 Ursynów
Fot. Paweł Lenarczyk i Bartosz Podlewski

Więcej pasażerów wydłużonej II linii

16 października, miesiąc po uruchomieniu odcinka do stacji C18 Trocka, Zarząd Transportu Miejskiego zaprezentował dane z bramek biletowych na wydłużonej II linii metra oraz porównał je z wynikami przewozowymi centralnego odcinka tej nitki w analogicznym okresie roku poprzedniego. Dotychczas linią M2 jeździło około 140-150 tys. osób dziennie, obecnie jest to już 170-180 tys. pasażerów. Rekord padł 10 października i wynosił dokładnie 178 514, podczas gdy rok wcześniej z linii skorzystało 146 267 osób. Przez cały miesiąc na 10 stacjach i w łączniku przesiadkowym zarejestrowano 4 035 691 pasażerów, zaś w 2018 roku na 7 stacjach było ich 3 210 942. Najpopularniejszą stacją linii pozostaje przystanek C15 Dworzec Wileński, z którego regularnie korzysta około 30 tys. osób. Z nowych stacji najczęściej wybieraną przez pasażerów jest C18 Trocka – początkowo korzystało z niej około 7-8 tys. osób, ale w październiku, po skierowaniu do niej większości linii autobusowych w okolicy, wynik ten wzrósł blisko dwukrotnie i obecnie utrzymuje się na poziomie 14-15 tys.

Pasażerowie wysiadający na stacji C17 Targówek Mieszkaniowy

Wirtualny spacer po stacji Płocka

Jak już informowaliśmy w poprzednim podsumowaniu oraz wspomnieliśmy w pierwszym akapicie tego zestawienia, 22 września miał miejsce dzień otwarty na budowie stacji C8 Płocka. Przed jego rozpoczęciem o godz. 11 specjalny aparat wykonujący zdjęcia 360° uwiecznił kilka charakterystycznych miejsc tego obiektu. Na podstawie zebranego materiału firma Gülermak przygotowała wirtualny spacer po tej stacji. Dla osób, które nie były obecne na dniu otwartym, jest to okazja zobaczyć po raz pierwszy zaawansowanie prac na dwa miesiące przed terminem ich zakończenia, zaś uczestnicy wrześniowego wydarzenia mogą sobie przypomnieć co widzieli wówczas na żywo. Spacer można oglądać w technologii VR – gogle przeznaczone do tego celu są dostępne we wszystkich trzech punktach informacyjnych budowy metra przy ul. Płockiej 8 na Woli, przy ul. Kossutha 2 na Bemowie oraz przy ul. Rembielińskiej 7 na Bródnie.

Wirtualny spacer po stacji C8 Płocka
Mat. Gülermak

Leave a Reply