Maj pełen metrowskich wrażeń

Maj 2019 roku obfitował w wydarzenia związane z warszawskim metrem. Działo się nie tylko w temacie rozbudowywanej II linii, ale także w sprawie I, a nawet III linii stołecznej kolei podziemnej.

Dziękujemy za budowę na Targówku

10 maja, dzień przed umownym terminem zakończenia budowy odcinka II linii do stacji C18 Trocka, wykonawca zgłosił zakończenie prac i gotowość do odbiorów. Tego też dnia Zarząd KMM zajrzał w okolice trzech nowo powstałych stacji oraz odwiedził punkt informacyjny przy ul. Handlowej, gdzie przedstawiciele wykonawcy, firmy Astaldi, w podziękowaniu za trzyletnią pomoc w rozwijaniu naszej pasji, otrzymali pamiątkowe dyplomy.

Jedno z trzech wejść na stację C17 Targówek Mieszkaniowy

Dzień otwarty na Młynowie

11 maja przedsiębiorstwo Gülermak, wykonujące metro na Woli, zaprosiło wszystkich chętnych na zwiedzanie stacji C7 Młynów. W godz. 11:00-15:00 co 20 minut na plac budowy wpuszczane były grupy 20-osobowe, które zostały oprowadzone po dwóch podziemnych kondygnacjach. Uczestnikom wydarzenia zaprezentowano obydwie antresole, wybrane pomieszczenia technologiczne zlokalizowane między nimi oraz, rzecz jasna, halę peronową. Tutaj goście mieli okazję podziwiać pierwszy panel sufitowy i pierwszą lampę. Na posadzkach natomiast pojawiło się już lastryko, które debiutuje w warszawskim metrze.

Hala peronowa stacji C7 Młynów z pierwszym fragmentem sufitu

Rusza budowa na Bemowie

12 maja wprowadzona została czasowa organizacja ruchu, natomiast 18 maja w życie weszły zmiany w komunikacji miejskiej, związana z budową metra na Bemowie. Na kilka najbliższych lat zamknięty został odcinek sieci tramwajowej od bemowskiego ratusza do pętli Osiedle Górczewska. Linie nr 10, 26 i 28 zostały skierowane na nowe trasy, a kursy linii nr 11 zostały zawieszone. Jak na razie bez zmian jeżdżą autobusy. Ponadto 8 maja, w okolicach ul. Kossutha, uruchomiono tymczasowy punkt informacyjny. Niebawem w jego sąsiedztwie stanie docelowy budynek.

Pierwsze prace przy stacji C4 Bemowo

Prezentacja gotowych stacji na Targówku

19 maja miał miejsce kolejny dzień otwarty. Podobnie jak w poprzedni weekend, zainteresowani mogli w godz. 11:00-15:00 zobaczyć wszystkie trzy nowe stacje metra na Pradze-Północ i Targówku. Mimo że tydzień wcześniej obiekty te zostały zgłoszone do odbiorów, można było dostrzec pewne niedoróbki, braki i błędy. Mamy jednak nadzieję, że odbiory te wskażą wszelkie nieprawidłowości i zostaną one naprawione przed oddaniem odcinka do użytku. Ponadto tego samego dnia uruchomiony został tymczasowy punkt informacyjny budowy metra na Bródnie, obok którego, podobnie jak na Bemowie, powstaje już punkt docelowy.

Hala peronowa stacji C18 Trocka

Nie tylko II linia

21 maja na platformie zakupowej Metra Warszawskiego opublikowane zostały dwa istotne przetargi dotyczące rozbudowy sieci metra.

Pierwsze postępowanie obejmuje wykonanie prac przedprojektowych oraz projektu budowlanego stacji A12 Plac Konstytucji i A16 Muranów na I linii. Z realizacji tych przystanków zrezygnowano ze względów finansowych pod koniec 1989 roku i mimo kilku późniejszych podejść do dobudowania tych obiektów, ostatecznie inwestycja ta do dziś nie została wykonana. Coraz częściej pojawiały się jednak głosy, że stacji tych brakuje, dlatego obecny prezydent miasta Rafał Trzaskowski zawarł je w swoich przedwyborczych pomysłach na metro i teraz przystępuje do realizacji danych obietnic. Stacja A12 miałaby powstać pod ul. Marszałkowską między pl. Konstytucji a ul. Wilczą, zaś stację A16 planuje się pod ul. Andersa na północ od jej skrzyżowania z ul. Anielewicza. Dzięki przystankom największe odległości międzystacyjne na linii, sięgające aż 1500 m, zmniejszyłyby się dwukrotnie, dzięki czemu byłyby one zgodne ze sztuką umieszczania sąsiednich stacji metra w centrum miasta w odległości około 600-800 m. Ewentualny wykonawca na prace projektowe i uzyskanie pozwoleń na budowę będzie miał 2 lata od zawarcia umowy, zaś nadzór autorski będzie pełnić nie dłużej niż do końca roku 2026.

Proponowana lokalizacja stacji A12 Plac Konstytucji
Mat. Metro Warszawskie

Drugi przetarg na opracowanie studium technicznego III linii wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka to również wynik przystąpienia władz do zapowiadanych prac nad przyszłością metra. Zadaniem potencjalnego wykonawcy będzie m.in. przeprowadzenie analizy i wybór najlepszego spośród trzech wariantów I etapu linii, wiodącego ze stacji C14 Stadion Narodowy na Gocław. Pierwsza opcja, zgodna z dotychczasowym „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy”, ma 10 km i 6 stacji (kolor zielony na grafice poniżej). Propozycja Rafała Trzaskowskiego obejmuje 9 km trasy i 5 stacji (kolor żółty na grafice poniżej) oraz uwzględnia możliwość przedłużenia linii przez Siekierki i Stegny do stacji A7 Wilanowska. Trzeci wariant ma zaproponować wykonawca, który na opracowanie całego studium będzie miał równo rok od podpisania umowy.

Proponowane warianty przebiegu I etapu III linii metra
Mat. Urząd m.st. Warszawy

Bardzo dziękujemy miastu oraz metru i jego wykonawcom za wszystkie powyższe wydarzenia. Czekamy na kolejne doniesienia prasowe i imprezy związane z naszym ulubionym środkiem komunikacji miejskiej.

Leave a Reply