W 2022 roku Koło Miłośników Metra oraz Zrobotyzowani zorganizowali cztery wycieczki z serii „Zobacz, jak metro oddycha pod ziemią”, podczas których uczestnicy mogli zapoznać się z zasadami wentylacji obiektów metra. Ostatnia z nich odbyła się 2 grudnia, a uczestnicy zapoznali się z działaniem urządzeń do wentylacji stacji C21 Bródno.
Spotkanie rozpoczęliśmy w zachodniej głowicy stacji. Po krótkim zapoznaniu się z zasadami BHP, wyruszyliśmy antresolą na wschodni kraniec stacji, aby zobaczyć pomieszczenia wentylatorni lokalnej. Tym razem, ze względu na oszczędności energii, nie mieliśmy okazji zapoznać się z pracą wentylatora „na pełnych obrotach”, niemniej uczestnicy wycieczki uczestnicy wycieczki dowiedzieli się kilku ciekawych informacji:
- W trybie pożarowym, wentylatory tłoczą 80 metrów sześciennych powietrza na sekundę i w zależności od przypadku mogą one zasysać bądź odsysać powietrze. W normalnym trybie pracy wykorzystywane jest ok. 1/3 tej mocy,
- Wentylatory są sterowane automatycznie na podstawie temperatury i czujników pożarowych, by utrzymać optymalną temperaturę na peronie stacji. Możliwe jest też sterowanie urządzeniami przez dyspozytora,
- Pomieszczenia wentylatorni są wygłuszone metalowymi panelami oraz wełną.
Od jednego z uczestników padło pytanie, czy urządzenia wentylacyjne są podobne do tych, które znajdują się na centralnym odcinku II linii metra (jako KMM zwiedzaliśmy kilka stacji tego odcinka w 2016 i 2017 roku). Dowiedzieliśmy się, że na całej II linii są zamontowane te same urządzenia wentylacyjne.
Zanim udaliśmy się w kolejne miejsce, zobaczyliśmy pomieszczenie sterowni wentylatora. Urządzenia pomiarowe mogą rejestrować takie parametry, jak drgania wentylatorów, temperatura pracy, ciśnienie atmosferyczne czy też czas pracy urządzeń.
Kolejnym punktem wycieczki była wizyta w kolejnej wentylatorni lokalnej, położonej w zachodniej części stacji C21. Służy ona do wentylacji torów odstawczych i działa na podobnych zasadach, jak pomieszczenia, w których byliśmy wcześniej. Niemałą atrakcją dla uczestników wycieczki był natomiast otwór technologiczny, przez który możliwe było zobaczenie części torów odstawczych, w tym torów do zawracania pociągów, na które co kilka minut wjeżdżały kolejne pociągi. W mniejszych grupach uczestnicy zadawali pracownikom Metra Warszawskiego pytania, także te wykraczające poza tematykę wycieczki, jak np. ruch drezyn po sieci metra w Warszawie.
Na prośbę uczestników, pracownicy metra pokazali również tzw. pustkę technologiczną, która znajduje się nad komorą rozjazdową torów służących do zawracania pociągów. Uczestnicy dyskutowali nad możliwością adaptacji takich miejsc, których w metrze nie brakuje (jak np. przestrzeń nad torami odstawczymi stacji A18 Plac Wilsona, którą widzieliśmy na poprzedniej wycieczce).
Ostatnim punktem wycieczki było zwiedzenie pomieszczenia dyżurnego stacji, które znajduje się w zachodniej głowicy stacji. Uwagę uczestników przykuł fakt prowadzenia robót wykończeniowych w znajdujących się obok pomieszczeniach technicznych, mimo że sama stacja została oddana do użytku we wrześniu br. Pracownicy metra zapoznali nas z pracą dyżurnego ruchu i stacji, a także z układem zwiedzanego obiektu.
Prócz peronu pasażerskiego składa się ona łącznie z 11 torów odstawczych, znajdujących się zarówno za obiema ścianami zatorowymi hali peronowej, jak i za samą stacją, w kierunku ul. Bazyliańskiej. Dwa z nich służą do zawracania pociągów (stacja C21 jest stacją końcową II linii metra), na kolejnym możliwe jest przeprowadzanie drobnych napraw, niewymagających zjazdu na STP Kabaty (jest on wyposażony w tzw. górną trzecią szynę), natomiast pozostałe 8 torów służy stricte do odstawiania pociągów. Ze względu na konieczność zachowania możliwości przejazdu pomiędzy torami postojowymi a obydwoma szlakowymi, przed stacją C21 (patrząc od strony stacji C20 Kondratowicza) znajduje się dodatkowo komora rozjazdowa. Dlatego licząc od jej początku, aż do końca torów odstawczych, długość wynosi 900 metrów, co czyni ją najdłuższą stacją metra w Warszawie. Jest to również najszerszy oraz największy kubaturowo obiekt warszawskiego metra.
Po opuszczeniu pomieszczenia dyżurnego wykonaliśmy zdjęcie grupowe i tym samym zakończyliśmy wycieczkę. Większość uczestników skorzystało z okazji dopytania towarzyszących nam pracowników metra o inne szczegóły i ciekawostki, związane z funkcjonowaniem warszawskiej kolei podziemnej.
Wyrażamy wdzięczność spółce Metro Warszawskie za umożliwienie odwiedzenia wymienionych obiektów oraz demonstrację pracy podzespołów wentylacyjnych na pierwszej oraz drugiej linii w Warszawie.