Otwarcie metra na Targówek za nami

15 września 2019 roku zostały uruchomione nowe stacje warszawskiego metra. O godz. 12:00 pierwsi pasażerowie skorzystali z 3 przystanków I etapu odcinka wschodniego-północnego II linii – C16 Szwedzka, C17 Targówek Mieszkaniowy i C18 Trocka. Dzięki dwóm ostatnim kolejna prawobrzeżna dzielnica stolicy zyskała szybkie połączenie z centrum miasta.

Przetarg na rozbudowę odcinka centralnego II linii o 3 stacje na zachód i 3 stacje na wschód rozpisano w październiku 2014 roku. Dokładnie rok później postępowanie rozstrzygnięto – spośród 4 ofert dotyczących kierunku wschodniego za najkorzystniejszą uznano tę złożoną przez włoskie Astaldi. 11 marca 2016 roku zawarto z tą firmą kontrakt wart ponad 1 mld zł z terminem realizacji do 11 maja 2019 roku. Budowniczym udało się ukończyć powierzone im zadanie dzień wcześniej. Miasto odebrało inwestycję pod koniec lipca, zaś w I połowie września Mazowiecki Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego przeprowadził obowiązkowe kontrole i wydał niezbędne pozwolenia na użytkowanie.

Nowo otwarty odcinek metra na mapie Warszawy
Mat. Metro Warszawskie

Koło Miłośników Metra odwiedziło ten odcinek kilkukrotnie w czasie budowy i odbiorów. Rozpoczęliśmy 13 maja 2017 roku od prezentacji maszyn TBM w szybie startowym na budowie stacji C18 Trocka. 10 lutego 2018 roku wykonawca pokazał naszej grupie stację o oznaczeniu C17, wówczas figurującą jeszcze pod roboczą nazwą Targówek, w stanie surowym, a tydzień później, dzięki uprzejmości zaprzyjaźnionego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej, obiekt ten mogli zobaczyć kolejni nasi przedstawiciele. Następna nasza obecność w tym samym miejscu przypadła podczas dnia otwartego 17 czerwca 2018 roku. Kolejne dwie wizyty Astaldi zorganizowało dla Zarządu KMM – 22 sierpnia 2018 roku weszliśmy na budowę stacji C16 Szwedzka, zaś 13 września zobaczyliśmy stację C18 Trocka i obecnie największe tory odstawcze w warszawskim systemie metra. 5 marca 2019 roku większą grupą odwiedziliśmy przystanek C16 podczas zaawansowanych prac wykończeniowych oraz przespacerowaliśmy się kawałek przyległym do niej tunelem D16. 19 maja wykonawca zorganizował dzień otwarty, w ramach którego udostępnił do zwiedzania gotowe 3 stacje. 4 czerwca miała miejsce wizyta na stacji C18 i jej torach odstawczych. 18 czerwca natomiast przedstawiciele Zarządu KMM wzięli udział w przejeździe testowym, rozpoczętym na stacji C17 o  zmienionej nazwie Targówek Mieszkaniowy, połączonym z próbnym zadymianiem stacji C16.

Grupa KMM w tunelu D16 w marcu 2019 roku

W dniu otwarcia przedłużenia II linii do stacji C18 Trocka zorganizowaliśmy przejazd nową trasą. Po briefingu prasowym prezydenta miasta Rafała Trzaskowskiego zorganizowanym o godz. 11:45 w zachodniej hali odpraw nowej stacji końcowej oraz po przejeździe pierwszym pociągiem, który wyjechał z tej stacji o godz. 12:01, zebraliśmy zainteresowanych na peronie stacji C15 Dworzec Wileński. O godz. 12:31 wyruszyliśmy z niej kilkuosobową grupą ponownie na stację C18 Trocka. Zaraz po wyjściu z pociągu wykonaliśmy fotografię grupową, widoczną na początku tego wpisu, po czym ruszyliśmy na krótki spacer po stacji i jej najbliższej okolicy. Rozejrzeliśmy się po hali peronowej obłożonej łukowymi arkuszami perforowanej blachy w kolorze jasnoszarym i z końca peronu spojrzeliśmy na rozległe tory odstawcze, a następnie przeszliśmy na zachodnią antresolę i wyjściem nr 4 wyszliśmy po północnej stronie ul. Pratulińskiej. Mijając przystanek autobusowy przywrócony na skrzyżowaniu tej ulicy z Trocką, rozpoczęła się dyskusja o zmianach w komunikacji na Targówku, które będą wprowadzane w najbliższych tygodniach. Dwukrotnie przeszliśmy przez jezdnię i ponownie zeszliśmy pod ziemię wejściem nr 2, przy którym jeszcze w czasie budowy wyrósł krzew pomidora. Po wschodniej stronie stacji ulokowany został Punkt Obsługi Pasażerów Komunikacji Miejskiej, który jest najdalej wysuniętym na wschód POP-em w mieście. Minęliśmy go i stojące obok biletomaty, zwróciliśmy uwagę zebranych na naścienne detale symbolizujące sąsiadujące ze stacją blokowiska, ponownie zeszliśmy na peron i wsiedliśmy do najbliższego pociągu w kierunku Ronda Daszyńskiego.

POP na wschodniej antresoli stacji C18 Trocka

Około godz. 13:00 przejechaliśmy na stację C17 Targówek Mieszkaniowy. Ponownie udaliśmy się na przechadzkę po hali peronowej, w tym przypadku wykonanej w kolorze białym, zajrzeliśmy do komory rozjazdów zlokalizowanej za wschodnim krańcem platformy, wjechaliśmy schodami ruchomymi na antresolę i z niej na powierzchnię wyszliśmy wyjściem nr 1 po północnej stronie ul. Ossowskiego i przy dawnym przystanku autobusowym Witebska. Tutaj uczestnicy skomentowali okolicę jako bardzo przyjazną mieszkańcom – duże osiedle wielopiętrowych bloków zostało skomunikowane metrem z centrum miasta, a w okolicy metra powstały nowe miejsca do rekreacji. Dalej trasa naszej wycieczki prowadziła na parking od ul. Pratulińskiej przy wyjściu nr 2, gdzie w godz. 10:00-14:00 na zainteresowanych czekały stoiska ZTM i MW, iluzjoniści i animatorzy oraz inne atrakcje. Po zapoznaniu się z tym piknikiem zeszliśmy na zachodnią antresolę, gdzie ściany ozdobione są bezładnymi liniami symbolizującymi roślinność pobliskiego Parku Wiecha. Zeszliśmy na peron i udaliśmy się w dalszą drogę na sąsiednią stację.

Hala peronowa stacji C17 Targówek Mieszkaniowy

Na stację C16 Szwedzka dotarliśmy około godz. 13:30. Skład naszej grupy zmieniał się dynamicznie na każdym z przystanków, a w tym miejscu dołączyła do nas osoba niewidoma. Podzieliła się ona z nami swoją refleksją na temat udogodnień dla niewidomych i niedowidzących – wszelkie ścieżki i oznaczenia zostały wykonane nieco lepiej niż na stacjach centralnego odcinka II linii oraz zdecydowanie lepiej od tych zastosowanych na linii M1. Największe pochwały zebrały listwy i guzki wykonane w kamiennych płytach podłogowych, ścieżki prowadzące na schody stałe oraz oznaczenia alfabetem Braille’a w windach. Z hali peronowej w kolorze ciemnoszarym ruszyliśmy na wschodnią antresolę i z niej wyszliśmy jedynym wyjściem po tej stronie stacji, noszącym nr 1. Przechodząc nad stacją i obok wejścia nr 2 minęliśmy katarynkarza, po czym doszliśmy do ul. Strzeleckiej. Miejsce to wszyscy zgodnie uznali za bardzo eleganckie i spójne stylistycznie. Między kamienicą pod adresem Strzelecka 46 a byłym budynkiem Polleny powstały dwa wejścia i winda prowadzące na stację metra obłożone z zewnątrz cegłą, zaś przy ulicy zastosowano latarnie w starym stylu. Skorzystaliśmy z jednego z tych wejść, oznaczonego numerem 3, by na antresoli dostrzec kolejne ceglane akcenty – zarówno jako klinkier, jak i żłobienia w szarych betonowych okładzinach ścian. Chwilę przed godz. 14:00 zeszliśmy na peron i w tym miejscu zakończyliśmy nasze spotkanie.

Klimatyczna okolica stacji C16 Szwedzka

Relację ze spotkania zakończymy natomiast garścią informacji organizacyjnych i statystyk. Obecnie II linia metra w Warszawie ma 10 stacji oraz 9,7 km długości. Obsługuje ją 15 pociągów Siemens Inspiro, które w dni powszednie w szczytach komunikacyjnych kursują z częstotliwością 2:50. Całą trasę z Ronda Daszyńskiego do Trockiej można pokonać w 17 minut. W dniu otwarcia przedłużenia przejazdy linią M2 były bezpłatne, a co za tym idzie bramki biletowe zablokowano w pozycji otwartej, ale mimo to liczyły one osoby wchodzące do metra. Przez pierwsze trzy godziny od uruchomienia trzech nowych stacji skorzystało z nich 18 727 pasażerów, przez cały dzień wsiadło na nich 42 439 osób, zaś przez całą linię przez całą niedzielę przewinęło się 104 317 pasażerów. Publikujemy nieliczne zdjęcia z nowych obiektów, gdyż jesteśmy zdania, że każdy powinien je odwiedzić i zobaczyć na własne oczy oraz wyrobić sobie opinię na temat lokalizacji, topografii, funkcjonalności czy wyglądu, zarówno samych stacji, jak i ich otoczenia. Zachęcamy do tego bardzo gorąco!

Dziękujemy entuzjastom warszawskiego metra za przybycie, miłą atmosferę i dyskusję. Pełni nadziei oczekujemy kolejnego otwarcia, które nastąpi na odcinku wolskim najprawdopodobniej wiosną 2020 roku.

Leave a Reply