Sterowanie Ruchem Kolejowym – relacja z przejścia tunelem między stacjami C9 Rondo Daszyńskiego i A13 Centrum

W nocy z 12 na 13 lutego 2023 r. zorganizowaliśmy pierwsze spotkanie z serii “Sterowanie Ruchem Kolejowym”. Zaczęliśmy cykl dość zaskakująco – od spaceru tunelem metra. Ostatnia tego typu wycieczka odbyła się 16 lat temu! Spodziewaliśmy się, że wydarzenie wywoła spore zainteresowanie w środowisku miłośników metra, ale efekt końcowy zdecydowanie przekroczył nasze oczekiwania – mieliśmy tylko 25 miejsc. W momencie uruchomienia zapisów, naszą stronę próbowało odwiedzić ponad 700 osób. (średnio 28 osób na jedno miejsce). Oczywistym było, że nie starczy miejsc dla wszystkich. Zapisy zakończyły się w rekordowym czasie 23 sekund

Spotkaliśmy się 12 lutego 2023 r. o godz. 23:00 na peronie stacji C9 Rondo Daszyńskiego i tradycyjnie rozpoczęliśmy od szkolenia BHP dla uczestników wycieczki. Następnie, oczekując na zakończenie ruchu i wyłączenia napięcia w trzeciej szynie zwiedziliśmy pomieszczenie dyżurnego ruchu oraz przestrzeń technologiczną nad torami odstawczymi. Nasi przewodnicy – pracownicy Metra Warszawskiego – odpowiadali na pytania zwiedzających, również te najskrytsze, jak np. o możliwość wykorzystania oglądanych przez nas powierzchni. 

Około godz. 0:30, chwilę przed odjazdem ostatniego pociągu, wróciliśmy na peron. Zanim rozpoczęliśmy spacer tunelem, mogliśmy zobaczyć, jak wygląda czyszczenie peronu po zamknięciu stacji. O godzinie 1:07 otrzymaliśmy komunikat o wyłączeniu napięcia w trzeciej szynie. Było to dla nas zielone światło – możemy ruszać w bezpieczną drogę!  

Droga nie była specjalnie trudna, w końcu prawie cały czas szliśmy z górki. Musieliśmy jednak patrzeć pod nogi, aby nie uszkodzić urządzeń odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu pociągów. Zatrzymaliśmy się również na moment w miejscu wentylatorni szlakowej V10. 

Dojście do stacji C10 Rondo ONZ zajęło nam około 20 minut. Tam weszliśmy na peron, aby chwilę odpocząć. Musieliśmy również przepuścić drezynę wiozącą tzw. „skrajnik” na stację C21 Bródno. Chwilę po jej odjeździe opuściliśmy peron i kontynuowaliśmy nasz „spacer”. 

Za stacją C10 Rondo ONZ znajduje się komora rozjazdowa. Dzięki temu, że akurat odbywały się prace w torowisku, mogliśmy z bliska przyjrzeć się procesowi zmiany drogi przebiegu – przestawienia rozjazdu. Cała operacja trwa zaledwie kilka sekund! 

Zbliżaliśmy się do najciekawszego miejsca na naszej trasie – łącznika. Druga linia metra na chwilę obecną nie posiada Stacji Techniczno-Postojowej, ta dopiero powstaje. Pociągi udające się na przeglądy lub poważniejsze naprawy muszą zatem jeździć na Kabaty, korzystając z łącznika. Nie jest on dostępny w ruchu pasażerskim, zatem nasza wycieczka była dla wielu na razie jedynym sposobem na zwiedzeniu tego fragmentu sieci podziemnej kolejki. Na rozgałęzieniu tuneli nie mogło oczywiście zabraknąć grupowego zdjęcia. 

2023-02-12 KMM Zrobotyzowani SRK przejście tunelem C9-A13

Około godziny 2:20 zameldowaliśmy się na peronie stacji A13 Centrum, podziwiając uprzednio komorę rozjazdową, w której łącznik łączy się z pierwszą linią metra. Po zgłoszeniu dyspozytorowi zwolnienia tunelu nadjechała drezyna, którą widzieliśmy na stacji C10 Rondo ONZ, tym razem bez “skrajnika”. W tym miejscu zakończyliśmy wycieczkę i mogliśmy wyjść na powierzchnię, by wrócić do naszych domów. Tym razem musieliśmy jednak skorzystać z komunikacji naziemnej, ponieważ pierwszy pociąg pasażerski odjeżdżał dopiero po godzinie 5:00 rano.  

Dziękujemy wszystkim, którzy zdecydowali się na ekstremalne metrowanie z Kołem Miłośników Metra pod patronatem Metra Warszawskiego. To dzięki zgranej ekipie z Metra Warszawskiego mogliśmy wyruszyć na szlak poza utartym ruchem i zobaczyć tunel. Z tego miejsca chcielibyśmy podziękować spółce Metro Warszawskie za możliwość zorganizowania wycieczki. Dziękujemy również pracownikom spółki, którzy wzięli udział w wycieczce – za wyczerpujące odpowiedzi na nasze pytania i bezpieczne przeprowadzenie samej wycieczki. Dziękujemy służbie utrzymania ruchu za wzorowy stan infrastruktury metra i czystość – chapeau bas