Na odcinku wschodnim-północnym II linii metra, którego I etap wykonuje obecnie przedsiębiorstwo Astaldi, front robót już jakiś czas temu przeniósł się z powierzchni pod ziemię. W tunelach jeżdżą pociągi testowe, zaś na stacjach trwają ostatnie prace budowlane i wykończeniowe. Nasza grupa niebawem odwiedzi jeden z trzech przystanków tego odcinka.
Wykonawca zaprasza nas na stację C16, powstającą pod ul. Strzelecką przy jej skrzyżowaniu z ul. Szwedzką, której obiekt zawdzięcza swoją nazwę. W jej bezpośrednim otoczeniu po stronie zachodniej znajdują się liczne kamienice z czerwonej cegły, od północy budowa sąsiaduje z pozostałościami Polleny, zaś trochę na wschód od przystanku ulokowana jest najmłodsza zajezdnia MZA – oddział R-4 Stalowa. 11 marca 2016 roku została podpisana umowa na realizację stacji metra i w następnym miesiącu ruszyły prace w terenie. W sierpniu rozpoczęto wykonywanie wykopu wstępnego i murków prowadzących, a miesiąc później ścian szczelinowych. W styczniu 2017 roku ukończono wykop wstępny, zaś w lipcu gotowe były ściany szczelinowe, wykop podstropowy i płyta stropowa. W okresie od 5 września do 26 października przez poziom -2 stacji przeszły dwie tarcze drążące tunele. W czerwcu 2018 roku ukończono płytę, ściany i słupy podperonia, natomiast niewiele po sierpniowej wizycie Zarządu Koła na terenie budowy stacji, z której pochodzi powyższa fotografia, zamknięto, jako przedostatni na tym odcinku, otwór technologiczny prowadzący z poziomu terenu prosto do hali peronowej. 29 stycznia 2019 roku stacja przyjęła pierwszy pociąg wykonujący przejazd próbny na trasie od stacji C15 Dworzec Wileński do stacji C18 Trocka.
Spotkanie odbędzie się w najbliższy wtorek, 5 marca 2019 roku. Ze względu na zaawansowanie prac i związane z nimi trudności w poruszaniu się po podziemnych poziomach obiektu, liczebność grupy została określona na 15 osób. Mając na uwadze przebieg ostatnich zapisów oraz coraz częstsze nieautoryzowane publikacje zdjęć wykonanych podczas naszych spotkań terenowych, podjęliśmy nieodwracalną decyzję, że wszystkie przyszłe wydarzenia tego rodzaju będą miały charakter zamknięty. Wizyta na stacji C16 Szwedzka będzie pierwszym zamkniętym spotkaniem KMM na placu budowy.
Po spotkaniu, jak to mamy w zwyczaju, na naszej stronie internetowej opublikujemy fotorelację z tego wydarzenia.