Budowa II linii metra: Karolin, Chrzanów, Lazurowa – raport KMM | Kwiecień 2025

Aktualności z budowy STP Karolin i ostatnich stacji II linii metra – raport KMM, kwiecień 2025

Warszawskie metro dynamicznie się rozwija, a końcówka kwietnia 2025 roku przynosi przełomowe postępy na zachodnim krańcu II linii. Dzięki zaangażowaniu Koła Miłośników Metra oraz wsparciu inicjatywy Zrobotyzowani możemy regularnie relacjonować postępy z placów budowy stacji Karolin, Chrzanów i Lazurowa oraz imponującego zaplecza technicznego – STP Karolin. Poniżej przedstawiamy szczegółowy raport z bieżących prac, bazując na dokumentacji terenowej i analizach naszych ekspertów.

Koło Miłośników Metra i Zrobotyzowani – pasja, wiedza i turystyka przemysłowa

Koło Miłośników Metra (KMM) od 1998 roku zrzesza pasjonatów warszawskiego metra i transportu szynowego, organizując wycieczki, prezentacje, spotkania z ekspertami oraz prowadząc aktywną społeczność online. Współpracujemy z instytucjami branżowymi i firmami realizującymi kluczowe inwestycje, a naszą działalność wspiera inicjatywa Zrobotyzowani, promująca turystykę przemysłową w Polsce.

Zrobotyzowani umożliwiają zwiedzanie niedostępnych na co dzień obiektów przemysłowych, w tym kopalni, hut, zakładów produkcyjnych i infrastruktury kolejowej. Regularnie organizują unikalne wycieczki dla miłośników techniki i przemysłu, a także współpracują z KMM przy wydarzeniach związanych z metrem.

Budowa stacji Karolin, Chrzanów i Lazurowa – stan na kwiecień 2025

Stacja Karolin

Na stacji Karolin intensywnie pracują dwa zaplecza techniczne tarczy TBM – Anna, która zakończyła drążenie w kwietniu, oraz Krystyna, kończąca ostatni odcinek tunelu w maju. Kluczowe wyjścia konstrukcyjne są już gotowe, a główne wejście na poziom antresoli i hali odpraw zostało ukończone. Na powierzchni trwają prace przy wyjściach, schodach ruchomych i szybach windowych. Część wyjść jest już w pełni zadaszona i czeka na wykończenie.

Stacja Chrzanów

Chrzanów posiada już cztery wyjścia z zadaszeniem oraz szybami windowymi prowadzącymi bezpośrednio na najniższy poziom peronowy. Trwają prace wykończeniowe przy schodach, wentylatorniach szlakowych i stacyjnych. Na powierzchni i pod ziemią realizowane są ostatnie roboty konstrukcyjne, a niektóre otwory technologiczne są już zamykane.

Stacja Lazurowa

Na Lazurowej zakończono prace tarczy TBM Anna, a TBM Krystyna drąży ostatni tunel. Rozpoczęto demontaż taśmociągów i innych urządzeń technologicznych. Wyjścia na powierzchnię są w trakcie budowy – montowane są schody, szyby windowe i elementy wykończeniowe. Wyróżnia się tu podwójny ciąg schodów ruchomych, co zapewni sprawną obsługę dużego ruchu pasażerskiego w kierunku osiedli na Jelonkach. Warto podkreślić, że na poziomie -1 nie przewidziano lokali handlowych – przestrzeń będzie przeznaczona głównie na komunikację i informację pasażerską.

Wentylatornie szlakowe i infrastruktura towarzysząca

Na całym odcinku powstają nowoczesne wentylatornie szlakowe, zapewniające bezpieczeństwo i komfort podróży. Prace przy wykopach są zaawansowane, a wkrótce powstaną połączenia z tunelami Metra. W okolicach wentylatorni powstają nowe drogi dojazdowe i rozwija się zabudowa mieszkaniowa.

STP Karolin – nowe serce techniczne warszawskiego metra

Stacja Techniczno-Postojowa Karolin (STP Karolin) to największa i najnowocześniejsza inwestycja zaplecza technicznego dla II (i w przyszłości III) linii metra. Na terenie STP powstają:

  • Hala tokarni i lakierni (budynek 25) – w zaawansowanym stanie konstrukcyjnym, trwają prace przy świetlikach dachowych i ścianach osłonowych.
  • Hala napraw taboru (budynek 10) – miejsce kompleksowych napraw i przeglądów, z wydzielonymi przestrzeniami biurowymi i technicznymi.
  • Osiem elektrowozowni, każda z czterema lub pięcioma torami, przeznaczonych do codziennych przeglądów i drobnych napraw taboru.
  • Budynki socjalne, magazynowe, warsztaty służb utrzymania infrastruktury oraz zakładowa służba ratownicza.
  • Nowoczesna nastawnia kolejowa z panoramicznym widokiem na cały obiekt.

Na terenie STP Karolin powstaje również stacja paliw dla pojazdów spalinowych, niezbędnych do manewrów w miejscach bez trzeciej szyny (zasilającej pojazd metra). Wszystkie tory odstawcze mają wyjazd na powierzchnię, co eliminuje wąskie gardła znane z STP Kabaty i pozwala na sprawną obsługę składów.

Warto zaznaczyć, że STP Karolin będzie wyposażone w nowoczesne systemy ogrzewania i wentylacji, a całość infrastruktury jest projektowana z myślą o przyszłej rozbudowie linii metra na Gocław.

Oddanie STP Karolin do użytku planowane jest na 2027 rok, choć zakończenie prac budowlanych przewidziano na koniec 2026 roku. Proces odbiorów technicznych potrwa kilka miesięcy ze względu na skalę inwestycji.

Zapraszamy na wycieczki z KMM i Zrobotyzowanymi!

Zachęcamy wszystkich pasjonatów transportu, inżynierii i miejskiej infrastruktury do udziału w naszych wycieczkach i wydarzeniach. Koło Miłośników Metra oraz Zrobotyzowani regularnie organizują zwiedzanie placów budowy, ścieżki edukacyjne po hutach, kopalniach, muzeach techniki i wielu innych obiektach przemysłowych. To niepowtarzalna okazja, by zobaczyć miejsca na co dzień niedostępne i poznać kulisy wielkich inwestycji miejskich.

Aktualny harmonogram wydarzeń oraz zapisy na wycieczki znajdziesz na stronach kmmetra.pl oraz zrobotyzowani.com.pl.

Gadżety z metrem warszawskim – sprawdź ofertę Zrobki.pl!

Dla wszystkich miłośników metra przygotowaliśmy wyjątkową kolekcję gadżetów dostępnych w sklepie Zrobki.pl. Wśród nich znajdziesz:

Sprawdź pełną ofertę i zamów gadżety z motywami warszawskiego metra – to doskonały prezent dla każdego pasjonata transportu miejskiego!

  • budowa metra warszawskiego 2025
  • STP Karolin postępy prac
  • stacja metra Karolin aktualności
  • stacja metra Chrzanów budowa
  • stacja metra Lazurowa raport
  • II linia metra Warszawa nowe stacje
  • zaplecze techniczne metra Warszawa
  • Koło Miłośników Metra wydarzenia
  • Zrobotyzowani turystyka przemysłowa
  • wycieczki po metrze Warszawa
  • zwiedzanie budowy metra
  • relacje z placu budowy metra
  • metro warszawskie gadżety
  • Zrobki.pl sklep z gadżetami metra
  • kubek Metropolis metro warszawskie
  • koszulka 10 lat minęło metro
  • torba Skoda Varsovia metro
  • bluza Seria 81 metro Warszawa
  • fotospacer po budowie metra
  • aktualności metro Warszawa

Do zobaczenia na kolejnych wydarzeniach i wycieczkach z KMM oraz Zrobotyzowanymi! Śledź nasze aktualności i bądź na bieżąco z najnowszymi inwestycjami w warszawskim metrze.

Warsaw Metro Line 2 Extension – April 2025 Progress Report

English Summary

The western extension of Warsaw Metro Line 2 is advancing rapidly, with significant progress at the Karolin, Chrzanów, and Lazurowa stations, as well as the new Karolin Technical and Service Station (STP Karolin). This phase is crucial for the city’s public transport, connecting new districts and providing modern infrastructure for future metro operations.

Construction Progress

  • Karolin Station: The main structure is nearly complete, with the last tunnel section being excavated by TBM Krystyna. TBM Anna finished its work in April. Key station exits and stairways are structurally ready, and the main entrance to the concourse and ticket hall is finished. Work continues on escalators, elevators, and roofing of the exits1.
  • Chrzanów Station: Four exits with canopies and elevator shafts are in place, leading directly to the lowest platform level. Stairways and ventilation structures are being finalized. The underground structure is largely complete, with some technical openings now being closed1.
  • Lazurowa Station: One TBM has finished, the other is completing the final tunnel. Demolition of temporary conveyor systems is underway. Escalators, stairs, and elevator shafts are being installed. The station will feature double escalators for efficient passenger flow to the tram and bus terminal. The -1 level will be dedicated mainly to passenger movement and information displays, with no commercial spaces planned1.
  • Track Ventilation and Infrastructure: New track ventilation facilities are being constructed, with advanced work on foundations and underground connections. New roads and residential developments are emerging around the construction sites.

STP Karolin – The New Metro Depot

STP Karolin is set to become the largest and most modern metro depot in Warsaw, supporting both Line 2 and the future Line 3. Key features include:

  • Multiple maintenance halls (including repair, painting, and auxiliary vehicle depots)
  • Eight engine sheds, each with four or five tracks for daily inspections and minor repairs
  • Administrative and technical buildings, staff facilities, and a dedicated rescue service
  • A new fueling station for diesel vehicles used in shunting operations where the third rail is not available
  • All storage tracks have direct surface access, eliminating bottlenecks and enabling efficient train handling2

Construction of STP Karolin is expected to finish by the end of 2026, with full commissioning in 2027 due to the scale and complexity of technical acceptance procedures2.

Koło Miłośników Metra (KMM) and Zrobotyzowani invite you to explore Warsaw’s metro construction sites and other unique industrial locations. Our guided tours offer a rare opportunity to see the city’s infrastructure projects up close and learn about the engineering behind them.

Metro Merchandise

Visit Zrobki.pl for exclusive Warsaw Metro-themed gadgets, including the “10 Years Passed” T-shirt, “Metropolis” mug, “Skoda Varsovia” tote bag, and “Series 81” hoodie. Perfect for metro enthusiasts and collectors!

Warsaw Metro, Metro Line 2 extension, Karolin station, Chrzanów station, Lazurowa station, STP Karolin depot, Warsaw public transport, metro construction update, tunnel boring machine, TBM Anna, TBM Krystyna, metro engineering, industrial tourism Warsaw, Zrobotyzowani, KMM, metro gadgets, Zrobki.pl, Warsaw infrastructure, metro depot, metro expansion, urban transport Poland

Deutsche Zusammenfassung

Erweiterung der Warschauer Metro Linie 2 – Bericht April 2025

Der westliche Ausbau der Metro-Linie 2 in Warschau schreitet zügig voran. Die Arbeiten an den Stationen Karolin, Chrzanów und Lazurowa sowie am neuen Betriebswerk STP Karolin sind in vollem Gange.

  • Station Karolin: Die Hauptstruktur ist nahezu fertiggestellt, der letzte Tunnelabschnitt wird von der TBM Krystyna gegraben. Die wichtigsten Ausgänge und Treppen sind bereits errichtet, das Haupteingangsbauwerk ist abgeschlossen1.
  • Station Chrzanów: Vier Ausgänge mit Überdachungen und Aufzugsschächten führen auf die unterste Bahnsteigebene. Die Treppen und Lüftungsanlagen werden fertiggestellt1.
  • Station Lazurowa: Eine TBM ist fertig, die zweite schließt den letzten Tunnel ab. Förderbänder werden demontiert, Rolltreppen und Aufzüge werden installiert. Die Station erhält doppelte Rolltreppen für den Anschluss an den Bus- und Tramknotenpunkt. Die Ebene -1 wird für den Passagierfluss und Informationssysteme genutzt1.
  • STP Karolin: Das neue Betriebswerk wird das modernste Depot Warschaus. Es umfasst Wartungshallen, acht Lokschuppen, Verwaltungsgebäude, eine Tankstelle für Diesel-Fahrzeuge und direkte Oberflächenzugänge zu allen Abstellgleisen. Die Fertigstellung ist für Ende 2026 geplant, die Inbetriebnahme erfolgt 20272.

Das Koło Miłośników Metra und Zrobotyzowani laden zu geführten Touren durch Metro-Baustellen und andere Industrieanlagen ein. Entdecken Sie die Technik hinter Warschaus Infrastrukturprojekten!

Metro-Gadgets

Im Shop Zrobki.pl finden Metro-Fans exklusive Gadgets wie das „10 Jahre Metro“-Shirt, den „Metropolis“-Becher, die „Skoda Varsovia“-Tasche und den „Serie 81“-Hoodie.

Warschauer Metro, Metro Linie 2 Erweiterung, Station Karolin, Station Chrzanów, Station Lazurowa, STP Karolin Depot, öffentlicher Nahverkehr Warschau, Metro-Baustelle, Tunnelbohrmaschine, TBM Anna, TBM Krystyna, Metro-Ingenieurwesen, Industrietourismus Warschau, Zrobotyzowani, KMM, Metro-Gadgets, Zrobki.pl, Infrastruktur Warschau, Metro-Depot, Metro-Ausbau, städtischer Verkehr Polen

Український підсумок

Розширення II лінії Варшавського метро – звіт за квітень 2025 року

Будівництво західного відрізка II лінії метро у Варшаві швидко просувається вперед. Ведуться активні роботи на станціях Каролін, Хжанув і Лазурова, а також на новому технічному депо STP Karolin.

  • Станція Каролін: Основна конструкція майже завершена, останній тунель будує TBM Кристина. TBM Анна завершила роботу у квітні. Головні виходи та сходи готові, монтуються ескалатори та ліфти.
  • Станція Хжанув: Чотири виходи з навісами та ліфтами ведуть безпосередньо на платформу. Завершуються роботи з вентиляцією та сходами.
  • Станція Лазурова: Одна TBM завершила роботу, інша завершує останній тунель. Демонтуються тимчасові конвеєри, встановлюються ескалатори та ліфти. На рівні -1 будуть лише переходи та інформаційні табло, без торгових площ.
  • STP Karolin: Нове депо стане найбільшим і найсучаснішим у Варшаві. Тут будуть ремонтні цехи, вісім локомотивних депо, адміністративні будівлі, заправка для дизельних локомотивів і прямий виїзд на поверхню для всіх колій. Завершення будівництва заплановано на кінець 2026 року, введення в експлуатацію – у 2027 році.

Koło Miłośników Metra та Zrobotyzowani запрошують на екскурсії будівельними майданчиками метро та іншими промисловими об’єктами Варшави. Побачте на власні очі, як створюється сучасна інфраструктура!

Сувеніри метро

На Zrobki.pl можна придбати ексклюзивні сувеніри з символікою Варшавського метро: футболки, чашки, сумки та худі для справжніх фанатів!

Варшавське метро, розширення метро, станція Каролін, станція Хжанув, станція Лазурова, депо STP Karolin, громадський транспорт Варшави, будівництво метро, тунелепрохідницька машина, TBM Анна, TBM Кристина, інженерія метро, промисловий туризм Варшава, Zrobotyzowani, KMM, сувеніри метро, Zrobki.pl, інфраструктура Варшави, депо метро, розвиток метро, міський транспорт Польща

For more updates and to join exclusive tours, visit kmmetra.pl and zrobotyzowani.com.pl. Don’t forget to check out Zrobki.pl for unique Warsaw Metro merchandise!

Zdjęcia, opracowanie tekstu, merytoryka:

Kacper Szmitka Awizonosz


PS: W trosce o transparentność – sztuczna inteligencja trochę nam tu pomogła (głównie nie marudziła przy korekcie i podpowiadała SEO), ale cały materiał, zdjęcia i teksty zebraliśmy i napisaliśmy własnoręcznie, z pasją i zaangażowaniem. AI nie biegało po budowie ani nie latało dronem – to już była nasza robota! 🚇🤖✍️