Obecny system metra w Warszawie, budowany ciągle od 1983 roku jedynie z krótkimi przerwami, klasyfikuje się jako metro płytkie. Nie można jednak zapominać, że w latach 50. zeszłego stulecia w stolicy kraju prowadzona była budowa metra głębokiego. Po prawej stronie Wisły można jeszcze znaleźć relikty tej inwestycji. Postanowiliśmy je odwiedzić.
Decyzja o budowie metra głębokiego w Warszawie zapadła 14 grudnia 1950 roku. Zakładano wówczas, że w ciągu 6 lat powstanie I etap sieci, liczący 10 stacji i 11 kilometrów. Na układ w kształcie litery Y miał się składać fragment linii północ-południe od pl. Komuny Paryskiej do pl. Unii Lubelskiej oraz odcinek Próżna – Targowa na linii zachód-wschód. Prace w terenie rozpoczęto w połowie 1951 roku od wytyczenia szybu S-6 Ogród Saski, a rok później szyby głębiono w 15 miejscach po obydwu stronach Wisły. Na jesieni 1952 roku przystąpiono do realizacji odcinka praskiego metodą odkrywkową, zaś na przełomie września i października roku 1953 miał miejsce montaż tarczy drążącej i rozpoczęcie prac w kierunku rzeki. 24 października tego samego roku rząd zdecydował o ograniczeniu zakresu budowy do odcinka doświadczalnego obejmującego tunel szlakowy i komorę rozjazdową stacji W-3 Szwedzka na Targówku Przemysłowym. W roku 1957 roku natomiast podjęto decyzję o całkowitym zakończeniu inwestycji. Ostatnie prace miały jeszcze miejsce w roku 1958, a zabezpieczanie wykonanych obiektów trwało przez kilka kolejnych lat.
Wspomniany tunel odkrywkowy na Targówku miał połączyć naziemny odcinek linii metra kończący się stacją techniczno-postojową z podziemnym szybem S-0, z którego dalszą część tunelu miała wykonywać tarcza. Plac budowy tego obiektu objęto 7 października 1952 roku i miesiąc później rozpoczęto prace ziemne, zaś w styczniu następnego roku rozpoczęto prace żelbetowe. Budowę tunelu zakończono w styczniu 1954 roku – wykonano 40 m tunelu dwutorowego, 29,5 m tunelu jednotorowego dla odgałęzienia drugiego toru oraz 258 m tunelu jednotorowego. Po fiasku budowy obiekt ten przekazano Centralnym Piwnicom Win Importowanych na leżakownię i rzeczywiście przez długi czas przechowywano tam wina.
Nasze Koło odwiedziło tunele metra głębokiego w listopadzie 2004 roku. Wówczas naszym przewodnikiem był Jerzy Twardo (1923-2014) – inżynier związany z metrem od 1951 roku, a na delikatnie zalanym końcu tunelu jednotorowego znajdowała się beczka, która zdradzała poprzednie przeznaczenie terenu. Od tamtej wizyty minęło prawie 14 lat, stąd pomysł, by zawitać tam ponownie. Spotkanie odbędzie się w środę, 19 września 2018 roku o godz. 15:00. Zbiórka będzie miała miejsce o godz. 14:45 na końcu ul. Mieszka I, przed wejściem na posesję o numerze 1 (dojazd komunikacją miejską – przystanek Hutnicza bądź Rzeczna, linie 156, 170 i 338). Następnie udamy się przed wejście do tuneli oraz, jeżeli będzie to możliwe, wejdziemy do ich wnętrza.
UWAGA!!!
Ze względu na ograniczoną ilość miejsca, gospodarz wprowadził ograniczenie do 30 osób. Wyjątkowo nie będziemy z tego powodu przeprowadzać zapisów, ale podczas zbiórki obowiązywać będzie zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. W celu orientacyjnego poznania zainteresowania spotkaniem bardzo prosimy o zaznaczenie obecności na stronie wydarzenia na Facebooku bądź o wysłanie informacji drogą mailową.
AKTUALIZACJA (17.09.2018, 16:00)!!!
Ze względu na bardzo duże zainteresowanie zostanie stworzony formularz rejestracyjny online.
Każda osoba bierze udział w spotkaniu na własną odpowiedzialność i podejmuje ryzyko z tym związane!
Do zobaczenia!