Jak minął luty 2022 roku w warszawskim metrze?

W najkrótszym miesiącu 2022 roku na budowie II linii metra kontynuowano prace odtworzeniowe i wykończeniowe, pojawiły się także nieoficjalne terminy uruchomienia pięciu nowych stacji. W połowie lutego Škoda przetransportowała pierwszy skład Varsovia z Pilzna na tor doświadczalny w Velimiu i rozpoczęła jazdy testowe nowego taboru warszawskiej kolei podziemnej. Pod koniec miesiąca napłynęły natomiast bardzo złe wieści z Ukrainy.

Odcinek bródnowski zintegrowany z Centralną Dyspozytornią

17 lutego Metro Warszawskie poinformowało, że dobiega końca jeden z ostatnich etapów modernizacji Centralnej Dyspozytorni mieszczącej się na Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty, związanej z budową 5 stacji II linii. Podłączane były wówczas systemy nowych obiektów, dzięki czemu dyspozytorzy niebawem będą mogli na ekranach wyświetlić sytuację na nowo powstałych stacjach i w przyległych tunelach, a sygnały alarmowe z nowych odcinków będą docierać do straży pożarnej. Na jednym ze zdjęć opublikowanych przy tej okazji widoczny był układ torowy odcinka bródnowskiego z licznymi torami odstawczymi za stacją końcową Bródno. 23 lutego stołeczny ratusz poinformował z kolei, że w przedszkolu przy Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 275 im. Artura Oppmana przy św. Hieronima 2, rozebranym na czas budowy stacji Bródno i odbudowywanym od czerwca 2021 roku, toczą się prace wykończeniowe. Wart blisko 4 mln zł parterowy, klimatyzowany i przystosowany do potrzeb niepełnosprawnych budynek o powierzchni niespełna 500 m2 ma być gotowy w sierpniu, by we wrześniu naukę w placówce mogły rozpocząć 3 oddziały liczące łącznie 75 dzieci. Pod koniec miesiąca po zachodniej stronie torów tramwajowych biegnących w miejscu ul. Rembielińskiej zamknięte były już wszystkie otwory technologiczne oraz trwały prace przy konstrukcji windy i wentylatorni. Otwór na wysokości kościoła został zamknięty częściowo, a dwa wschodnie wejścia stacji Bródno otrzymały jako pierwsze w tym miejscu konstrukcje pod tafle szkła. Dalej na wschód, przy ul. Łabiszyńskiej, wyrównano grunt pod odtwarzanie ul. Kondratowicza (na zdjęciu poniżej). Prace odtworzeniowe i wykończeniowe postępują także na stacjach Zacisze i Kondratowicza (na zdjęciu tytułowym – wyjście i winda z logo metra prowadzące na zachodnią stronę ul. św. Wincentego). Zgodnie z aneksowaną umową, budowa tego odcinka powinna zakończyć się 24 sierpnia, a w sieci już pojawiła się nieoficjalna informacja o otwarciu nowych przystanków zaplanowanym na 10 września.

Przygotowania do odtwarzania ul. Kondratowicza na wysokości ul. Łabiszyńskiej

Zadymianie i dyspozytornia na Ulrychowie

Według informacji podanych przez Metro Warszawskie, 16 lutego miały miejsce zakończone pomyślnie próby zadymiania zachodniej i wschodniej antresoli stacji Ulrychów. Zapowiedziano wówczas, że w kolejnej fazie testów sprawdzona zostanie wentylacja podstawowa oraz wentylatornie lokalne. 25 lutego miasto zaprezentowało niemal ukończoną dyspozytornię stacyjną, również na stacji Ulrychów. W pomieszczeniu nr 110 był wówczas zamontowany stół dyspozytorski, a nad nim zawieszone dwa ekrany wyświetlające podgląd ze 150 kamer telewizji przemysłowej. W końcowej fazie montażu i testów były systemy BMS do zarządzania obiektem, sygnalizacji pożaru, kontroli dostępu i wykrywania obecności przy krawędziach peronu. Opublikowano krótkie nagranie z tego miejsca, jednocześnie podając, że będzie ono w pełni gotowe w marcu. Na sam koniec miesiąca, 28 lutego, Zarząd Transportu Miejskiego poinformował, że zapowiedziane pod koniec grudnia 2021 roku przywrócenie ruchu tramwajowego na odcinku Bemowo-Ratusz – Osiedle Górczewska nie nastąpi jak wówczas planowano w lutym, lecz dopiero 5 marca. Pod koniec lutego zza płotów budowy stacji Bemowo zaobserwować można było, że wyjście na północną wysepkę tramwajową jako jedyne nie ma jeszcze klinkierowej okładziny, zaś dwa wschodnie wyjścia zostały osłonięte specjalną folią ochronną po montażu oszklenia. Podobnie postąpiono z wyjściami północnymi i wschodnim na stacji Ulrychów, pozostałe dwa wyjścia zachodnie były nieosłonięte i kontynuowano na nich montaż płytek. Termin zakończenia budowy to 12 lipca, ale według nieoficjalnych informacji oddanie tych dwóch stacji do użytku miałoby nastąpić aż miesiąc przed tą datą, bo już 11 czerwca.

Pomieszczenie nr 110 stacji Ulrychów
Mat. UM Warszawa

Kontynuacja uzupełniania raportu środowiskowego metra na Karolin

W lutym na stronie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie opublikowane zostały informacje o kolejnych złożonych przez projektantów wyjaśnieniach, uzupełnieniach i korektach do raportu środowiskowego dla chrzanowsko-karolińskiego zakończenia II linii metra. Dokumenty z datą 27 stycznia dotyczyły wentylatorni V3, stacji C2 oraz stacji C1 i szybu startowego na tej stacji, a z 11 lutego ponownie komory startowej. Również 27 stycznia Minister Klimatu i Środowiska poinformowała o zakończeniu postępowania dotyczącego odwołania od projektu wykonania piezometrów. Zgodnie z obowiązującym prawem geologicznym i górniczym za strony w tym postępowaniu uznano właścicieli terenów, na których mają się toczyć prace geologiczne.

Wizualizacja stacji Lazurowa z 2017 roku
Mat. ILF Consulting Engineers Polska

Škoda rozpoczęła testy Varsovii w Velimiu

Według informacji podanych przez warszawki ratusz oraz spółki Škoda TransportationVýzkumný Ústav Železniční, 17 lutego uformowano specjalny skład do transportu pierwszego pociągu Varsovia, wieczorem tego samego dnia wyruszył on z Pilzna, a rano 18 lutego zameldował się na torze testowym w Velimiu. Kilka dni później rozpoczęto tam pierwszy z trzech zapowiedzianych dwa miesiące wcześniej etapów prób dynamicznych. Z uwagi na zastosowany na okręgu doświadczalnym system zasilania z sieci napowietrznej, skład metra został do niego dostosowany. Tymczasowo zdemontowano odbieraki z wózków, służące do poboru energii z szyny zasilającej, a piąty wagon w miejscu klimatyzatorów dachowych otrzymał arkusze blach z izolatorami wsporczymi, na których zainstalowano dwa jednoramienne pantografy wraz z odpowiednim okablowaniem. Uzupełniono brakujące osłony mechanizmów drzwiowych, ale w dalszym ciągu we wnętrzu nie zamontowano pionowych poręczy w kształcie drzewek. Ponadto na ścianach bocznych każdego z wagonów umieszczono białe numery pięciocyfrowe, które najprawdopodobniej są numerami fabrycznymi (10640+10714+10788+10789+10715+10641), ale z treści kartek przyklejonych w oknach wagonów wynika, że docelowa numeracja wagonów Škody w Metrze Warszawskim będzie dokładnie taka, jak przewidywaliśmy rok wcześniej (9001+8001+7001+7501+8501+9501).

Pierwsza Varsovia gotowa do wyjazdu z Pilzna na testy
Mat. Škoda Transportation

Ciąg dalszy przetargów na windy i schody

Ogłoszony 27 stycznia przez ZTM Warszawa przetarg na budowę 4 wind na północnej głowicy stacji Pole Mokotowskie nie zdobył zainteresowania potencjalnych wykonawców. Do 10 lutego nie zadali oni ani jednego pytania ani nie złożyli żadnej oferty, w związku z czym postępowanie unieważniono. 14 lutego przetarg rozpisano ponownie, co ciekawe skracając termin realizacji z 8 do 7 miesięcy od podpisania umowy. 1 marca postępowanie podzieliło los poprzednika.

Styczniowy przetarg Metra Warszawskiego na wymianę 6 ciągów schodów ruchomych na stacji Politechnika został przedłużony – 21 lutego termin składania ofert przeniesiono z 23 lutego na 7 marca. W przeciwieństwie do postępowań na budowę wind, ten przetarg przykuł uwagę branży i ma większe szanse na pozytywne zakończenie.

Wizualizacja windy z przystanku tramwajowego na północną antresolę stacji Pole Mokotowskie
Mat. ZTM Warszawa

Солідарність з Україною

24 lutego 2022 roku we wczesnych godzinach porannych wojska Federacji Rosyjskiej, wspierane przez separatystów z Doniecka i Ługańska, a następnie także armię Białorusi i Czeczenów, dokonały zbrojnej napaści na Ukrainę, która ma na celu usunięcie obecnych władz państwowych dążących do integracji z NATO i Unią Europejską oraz zastąpienie ich rządem marionetkowym na usługach Moskwy. Wbrew zapewnieniom Rosjan, że ich celem będą wyłącznie instalacje wojskowe, bombardowano również obiekty cywilne, w tym bloki mieszkalne, a nawet szpitale. W licznych ukraińskich miastach rozbrzmiały syreny alarmowe, a ludności kazano się ukryć – funkcję schronów zaczęły pełnić stacje metra w Kijowie i Charkowie. Następnie ogłoszono powszechną mobilizację mężczyzn w wieku 18-60 lat, dlatego z Ukrainy zaczęto ewakuować kobiety, dzieci i starców. Agresja ta spotkała się z natychmiastową reakcją Polski, Europy i świata. Wiele państw nałożyło na Rosję i Białoruś dotkliwe sankcje gospodarcze, rosyjskie banki odcięto od ogólnoświatowych systemów finansowych, duże firmy prywatne zerwały współprace z rosyjskimi partnerami biznesowymi, cała Europa, Stany Zjednoczone i Kanada zamknęły przestrzeń powietrzną dla rosyjskich samolotów, hakerzy doprowadzili do wyłączenia wielu stron internetowych rosyjskiego rządu oraz przejęli rosyjską telewizję państwową. Sojusznicy wysłali na Ukrainę broń, amunicję, drony i inne niezbędne wyposażenie wojskowe. W Polsce powstały liczne zbiórki funduszy, żywności, środków higieny i leków dla naszych wschodnich sąsiadów dotkniętych wojną. Ci z nich, którzy znajdują schronienie w naszym kraju, mogą liczyć na pomoc medyczną, prawną i psychologiczną. Polacy zaangażowali się również m.in. w organizowanie transportów spod granicy oraz punktów informacyjnych na dworcach kolejowych i w innych kluczowych miejscach, poszukiwanie noclegów dla uchodźców czy oddawanie krwi. Na znak solidarności z Ukrainą organizowane są demonstracje przed rosyjską ambasadą. Od 26 lutego na mocy decyzji Rafała Trzaskowskiego obywatele Ukrainy mogą korzystać z warszawskiej komunikacji miejskiej bezpłatnie. Tego samego dnia pojazdy stołecznego transportu zbiorowego udekorowano flagami Warszawy i Ukrainy.

Друзі – ми з Вами

Leave a Reply