Nowy rok to dobra okazja do zmian. Postanowiliśmy delikatnie odmienić nasze comiesięczne podsumowania i odejść od formuły rozbudowanego multiartykułu na rzecz lżejszego, telegraficznego skrótu najważniejszych wydarzeń, bardziej w formie kalendarium. Zapraszamy zatem na nieco inne podsumowanie stycznia 2022 roku. Koniecznie dajcie nam znać czy informacje przekazywane w takiej postaci przypadły Wam do gustu.
„Tygrysia” ściana zatorowa pod Kondratowicza
20 stycznia Metro Warszawskie opublikowało krótki raport z prac na odcinku bródnowskim. Stwierdzono w nim, że montaż żółtych telefonów alarmowych to znak, iż budowa jest już na ostatniej prostej robót wykończeniowych. Pod ziemią surowa betonowa konstrukcja chowa się za okładzinami z kamienia czy lastryka, zaś na powierzchni szyby windowe otrzymują tafle szkła z logo metra. 25 stycznia z kolei radni Targówka podzielili się informacją, że wizytowali budowę stacji Kondratowicza, która sąsiaduje z urzędem dzielnicy. Opis zaawansowania prac był niemal identyczny jak kilka dni wcześniej, ale zdjęcia były zupełnie inne. W naszej ocenie najciekawsze jest to, które przedstawia próbne panele ściany zatorowej. Realizowany projekt obejmuje rastrowe grafiki ukazujące otoczenie stacji na tle różnokolorowych plam. Testowe malowidło jest w kolorze pomarańczowym, co w połączeniu z czarnymi nieregularnymi pasami wygląda jak futro tygrysa. Z naszych obserwacji wynika ponadto, że w ostatnich dniach miesiąca na stacji Bródno zamknięto otwór technologiczny po zachodniej stronie torów tramwajowych oraz przygotowywano się do rozpoczęcia prac odtworzeniowych. Na pozostałych dwóch przystankach prace te są zaawansowane, rozpoczęto także nasadzenia.

Fot. Klub Platforma .Nowoczesna Koalicja Obywatelska na Targówku
Zielono-niebieska stacja przy Wola Parku
7 stycznia Metro Warszawskie podało, że na odcinku wolsko-bemowskim kontynuowane są prace wykończeniowe, w tym montaż ścian zatorowych. Na stacji Ulrychów jedna z tych ścian była wówczas na ukończeniu, a druga gotowa mniej więcej w połowie. Trzy dni później ten krótki opis robót uzupełniono nagraniem, które porównywało wygląd hali peronowej tego przystanku na początku grudnia, niewiele po rozpoczęciu instalacji zielono-niebieskich paneli, ze stanem aktualnym. Na początku stycznia metro zapowiedziało także, że wkrótce na tory wyjedzie skrajnik, którego zadaniem będzie między innymi sprawdzenie poprawności wykonania szyny prądowej czy montażu instalacji w tunelach. Ta kontrola umożliwi zaś wjazd pociągu testowego, który zaplanowany jest na przełomie marca i kwietnia. 10 i 11 stycznia informacje te poszerzono o opis techniczny oraz materiał filmowy o pociągu pomiarowym, w skład którego wchodzi skrajnik mechaniczny oraz platforma pomiarowa, która wyposażona jest w laserowy system badania geometrii torów. 12 stycznia natomiast ZTM poinformował, że w dwa kolejne weekendy wzdłuż ul. Górczewskiej będzie montowana tramwajowa sieć trakcyjna. Na czas tych prac konieczne stało się wstrzymanie ruchu tramwajowego na ul. Powstańców Śląskich, w związku z czym w dniach 15-16 i 22-23 stycznia między Cmentarzem Wolskim a Nowym Bemowem jeździły autobusy zastępcze.

Mat. Metro Warszawskie
Ruszają prace nad studium sieci metra
1 grudnia stołeczny ratusz poinformował, że rozpisane pod koniec września postępowanie pod nazwą Studium rozwoju systemu metra w Warszawie – analiza docelowego układu sieci metra w Warszawie wygrała firma ILF Consulting Engineers Polska. Mimo że oferta tego biura była najdroższa spośród trzech złożonych propozycji, to mieściła się ona w budżecie oraz otrzymała najwyższą notę za doświadczonych specjalistów różnych dziedzin, niezbędnych do realizacji zamówienia. 5 stycznia miasto podpisało warty 4 612 500 zł kontrakt z 16-miesięcznym terminem realizacji, tj. do maja 2023 roku. W tym czasie projektanci muszą opracować i przeanalizować łącznie pięć wariantów sieci. Trzy z nich mają mieć długość około 75 km oraz powstać na bazie dokumentów planistycznych miasta z zastrzeżeniem, że odchylenie od pierwotnych przebiegów nie może być większe niż 1,5 km w każdą ze stron. Pozostałe dwa warianty będą autorskie. Nie mają one narzuconego limitu długości, ale muszą być uzgodnione i zatwierdzone przez zamawiającego. Na koniec jedna z propozycji ma zostać wskazana jako najlepsza, a wybór podparty uzasadnieniem.

Mat. Metro Warszawskie
Wymiana schodów ruchomych i budowa wind na najstarszych stacjach
Metro kontynuuje wymianę najstarszych schodów ruchomych. Między październikiem a grudniem 2021 roku nowymi urządzeniami zastąpiono 3 z ostatnich 6 sztuk czechosłowackich eskalatorów na stacjach Wilanowska i Pole Mokotowskie, pozostałe 3 znikną w tym roku, zaś 21 stycznia spółka ogłosiła przetarg na wymianę 6 ciągów schodów ruchomych na Politechnice (2 z nich są widoczne na zdjęciu tytułowym). Zostały one wyprodukowane przez firmę Otis i są w eksploatacji od 1995 roku, ale w ostatnich latach sprawiały coraz więcej problemów oraz zdarzały się im długie przestoje. Wykonawca będzie realizował prace na czynnej stacji, wyłączenie każdego z ciągów nie może być dłuższe niż 65 dni, a całe zadanie ma zostać zrealizowane w ciągu 8 miesięcy od podpisania umowy. O wyborze, oprócz ceny (80%), zdecyduje także przedłużenie gwarancji ponad wymagane 24 miesiące (20%). Oferty można składać do 23 lutego.
W okresie od lipca do grudnia 2020 roku firma ILF Consulting Engineers Polska na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie wykonała za blisko 478 tys. zł dokumentację projektowo-kosztorysową dodatkowych wind na głowicy północnej stacji metra Pole Mokotowskie. 27 stycznia 2022 roku ZTM opublikował przetarg na budowę tych dźwigów zgodnie z przygotowaną rok wcześniej koncepcją. Zakłada ona dobudowanie 4 wind, z których 3 połączą antresolę z poziomem terenu – znajdą się one na wysokości ul. Bruna po obydwu stronach al. Niepodległości i pomiędzy jej jezdniami przy przystanku tramwajowym w kierunku Służewca. Czwarty dźwig będzie prowadził z hali odpraw na peron (na poniższej wizualizacji), a jego budowa będzie wymagała dość poważnej ingerencji w konstrukcję podperonia, peronu i antresoli oraz wiązała się z licznymi przekładkami istniejących instalacji. Realizacja tego przedsięwzięcia ma trwać 8 miesięcy od podpisania umowy, ale nie dłużej niż do 10 grudnia. Termin składania ofert ustalono na 10 lutego, o zdobyciu kontraktu zadecyduje wyłącznie cena.

Mat. ZTM Warszawa
KMM zagrało z WOŚP!
30 stycznia 2022 roku jubileuszowy, 30. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, zagrał pod hasłem „Przejrzyj na oczy. Dla zapewnienia najwyższych standardów diagnostyki i leczenia wzroku u dzieci”. W połowie miesiąca postanowiliśmy czynnie włączyć się w WOŚP i uruchomiliśmy wówczas dwie licytacje z unikatowymi gadżetami. Na aukcje wystawiliśmy pamiątkową latarkę Metra Warszawskiego z 2001 roku, gdy otwierano stacje Świętokrzyska i Ratusz, oraz zestaw naklejek stosowanych w przeszłości i obecnie w wagonach metra. Latarka była licytowana przez 6 osób i ostatecznie została kupiona 29 stycznia za 72 zł, zaś o naklejki walczyło 13 osób i 3 lutego osiągnęły one cenę aż 1000 zł, za co jesteśmy bardzo wdzięczni wszystkim naszym licytującym fanom!
Jeszcze przed świętami Metro Warszawskie wystawiło na WOŚP udział w pierwszym przejeździe nowym pociągiem Škoda Varsovia. 31 stycznia aukcja zakończyła się wynikiem 8250 zł. Z kolei firma Gülermak, generalny wykonawca II linii, także w połowie stycznia opublikowała aż 5 licytacji związanych z metrem, które zakończyły się 1 lutego następującymi kwotami:
- ostrza, które wydrążyły tunele odcinka bródnowskiego – 420 zł,
- dwa fragmenty szyny prądowej – 650 zł,
- próbna tablica informacyjna ze stacji Bródno – 1204 zł,
- wizyta na budowie metra na Bemowie – 1884,09 zł,
- wizyta na budowie metra na Bródnie – 2025 zł.
