Październikowe wieści z metra

Październik 2021 roku obfitował w remonty na I linii – wymieniano windy i schody ruchome, naprawiano kamienne okładziny i oszklenia wejść, malowano sufity i modernizowano podstacje elektroenergetyczne. Stacje II nitki zostały uznane za Lidera Dostępności oraz stały się propagatorem muzyki Fryderyka Chopina. III linia natomiast otrzymała zielone światło do dalszych prac projektowych. Zapraszamy na podsumowanie minionego miesiąca.

Górczewska i Kondratowicza powoli wracają na swoje miejsce

Zaawansowanie budowy metra przy Urzędzie Dzielnicy Bemowo pozwoliło na rozpoczęcie prac nad docelowym układem drogowym. Na początku października budowniczowie ostro ruszyli z przygotowaniem nowej nawierzchni północnej jezdni ul. Górczewskiej na odcinku od Klemensiewicza do Konarskiego i wieczorem 19 października skierowali na nią ruch. Wówczas wystartowały roboty przy jezdni południowej, które zgodnie z zapowiedziami powinny trwać około miesiąca. Mniej więcej w tym samym czasie auta miały zacząć jeździć północną stroną Górczewskiej również na wysokości Centrum Handlowego Wola Park, ale ostatecznie nowa organizacja ruchu i towarzyszące jej zmiany dotyczące przystanków autobusowych Góralska i Białowiejska weszły w życie dopiero tydzień później, 25 października. Co do naziemnych obiektów stacji Bemowo, to wejście przy supermarkecie w połowie października otrzymało stalowy stelaż, następnie zainstalowano w nim schody ruchome, a pod koniec miesiąca metalowa konstrukcja została zabezpieczona ogniowo. Wtedy w wejściu przy kościele też był już zamontowany eskalator i trwały prace przy sąsiednim szybie windowym, działano także przy windzie wejścia po południowo-zachodniej stronie skrzyżowania Górczewskiej z Powstańców Śląskich. Dwa wyjścia zachodnie, budowane w ostatniej kolejności, pod koniec października również miały zamontowane kratownice pod oszklenie, co sprawia, że wejście przy ratuszu jako jedyne pozostaje surową, betonową konstrukcją. Na stacji Ulrychów w ostatnim czasie dominowały prace odtworzeniowe, a konstrukcyjne dotyczyły głównie najmniej zaawansowanego wyjścia wschodniego. W trzech z pozostałych czterech wejść zamontowano już schody ruchome. Otwory szybu demontażowego za stacją Księcia Janusza natomiast zostały zamknięte i zasypane.

Zrywanie tymczasowej południowej jezdni ul. Górczewskiej

Na odcinku bródnowskim również ruszyło przywracanie dróg. Jest ono najbardziej widoczne przy Urzędzie Dzielnicy Targówek, gdzie nad stacją Kondratowicza ułożono krawężniki i kruszywo pod jezdnie arterii o tej samej nazwie oraz jej skrzyżowanie z Malborską i 20 Dywizji Piechoty PW. W październiku metalowe stelaże wszystkich 6 wejść stacji C20 pokryto ciemnoszarą farbą, ponadto w większości wejść zamontowano schody ruchome. Podobnie sprawy mają się na stacji końcowej Bródno, gdzie również pomalowano metalowe konstrukcje większości wejść. Pod koniec miesiąca w wejściu przy budynku Różopol-Bródno zainstalowano eskalator, zaś bliżej kościoła rozpoczęto izolowanie i zasypywanie stropu. Zajmowano się także konstrukcją szybów windowych przy wejściu północno-zachodnim i przy kościele. Ponadto 29 października Zarząd Transportu Miejskiego zapowiedział, że od 6 do 13 listopada trzy nowe stacje odcinka wschodniego będą integrowane z działającym fragmentem II linii, co będzie wymagało skrócenia kursów do Dworca Wileńskiego.

Odtwarzanie ul. Kondratowicza na wysokości Urzędu Dzielnicy Targówek

22 października stołeczny ratusz uspokoił osoby nieobecne na dniach otwartych na budowie metra, które generalny wykonawca II linii zorganizował 12 września na stacji Bemowo i tydzień później na przystanku Kondratowicza. Firma Gülermak przygotowała bowiem wirtualne spacery po tych powstających obiektach, dając tym samym wszystkim chętnym możliwość zapoznania się ze stanem prac i docelowymi elementami wystroju stacji. W czasie cyfrowej przechadzki można również zobaczyć m.in. wizualizacje obiektów i ich otoczenia oraz infografiki o maszynach TBM, pomieszczeniach technologicznych, znaleziskach archeologicznych i innych ciekawostkach związanych z inwestycją. Zachęcamy do zajrzenia na stacje BemowoKondratowicza.

Wirtualny spacer po podstacji energetycznej stacji Kondratowicza
Mat. Gülermak

Muzyka Chopina w metrze

W dniach 2–23 października 2021 roku odbył się XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Z tej okazji zorganizowano akcję „W Warszawie wszystko gra Chopina”, w ramach której miało miejsce wiele mniejszych wydarzeń związanych z kompozytorem. Dwie z tych imprez towarzyszących odbyły się w warszawskim metrze. 9 października przy galerii multimedialnej na antresoli stacji Świętokrzyska zespół Art Color Ballet wykonał kilkukrotnie artystyczny performance, w którym za pomocą tańca, malarstwa i animacji na nowo zinterpretowano muzykę Chopina. Z kolei 15 października o godzinie 1:00 na dodatkowym peronie stacji Stadion Narodowy nocny koncert dała Aleksandra Hortensja Dąbek. Laureatki licznych konkursów muzycznych oraz uczestniczki tegorocznego Konkursu Chopinowskiego wysłuchało blisko 140 osób.

Nocny koncert fortepianowy w metrze
Mat. UM Warszawa

Młynów Liderem Dostępności, Świętokrzyska z naklejkowym zamieszaniem

Konkurs architektoniczno-urbanistyczny Lider Dostępności, organizowany przez Fundację Integracja i Towarzystwo Urbanistów Polskich pod honorowym patronatem Prezydenta RP, ma na celu promować projektowanie uniwersalne oraz najlepsze rozwiązania w zakresie dostosowania budynków i przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnością. W 2021 roku odbyła się szósta edycja tego wydarzenia, a jej zakończenie miało miejsce 13 października podczas uroczystej gali w Pałacu Prezydenckim. Spośród 40 obiektów nagrodzonych zostało 7, a 2 otrzymały wyróżnienia w łącznie 6 różnych kategoriach, zaś w dodatkowej siódmej kategorii nagrodę otrzymał najlepszy architekt. Za najbardziej komfortowy i bezpieczny dla wszystkich duży obiekt użyteczności publicznej uznano stację metra Młynów. Jak podał warszawski ZTM, o takim werdykcie kapituły konkursowej zadecydowały zastosowane na wolskiej stacji windy z poziomu terenu na antresole i z antresol na peron, informacje na poręczach i mapy tyflograficzne opisane alfabetem Braille’a, ścieżki prowadzące i pola uwagi, szerokie bramki biletowe z rozsuwanymi taflami szkła oraz krawędzie peronowe z żółtymi pasami wyznaczającymi strefę bezpieczną, ostrzegawczymi pasami guzków i pasami świetlnymi. Zastanawiający jest jednak fakt dlaczego akurat to stacja Młynów została nominowana i uhonorowana, gdyż dwie sąsiednie stacje metra na Woli, jak i pozostałe przystanki II linii, zostały wykonane w identycznym standardzie.

Wiceprezydent Michał Olszewski odbierający nagrodę dla stacji Młynów
Mat. ZTM Warszawa

Bezpośrednie przejście łączące perony dwóch linii metra na stacji przesiadkowej Świętokrzyska również miało poprawić komfort podróżnych, ale przez techniczne ograniczenia i popełnione błędy rozwiązanie to mocno odbiega od idealnego. Pod koniec lipca Zarząd Transportu Miejskiego, po serii spotkań roboczych, podjął bezinwestycyjne kroki do poprawy sytuacji. W okolicy schodów umieszczone zostały duże, rzucające się w oczy naklejki kierunkowe, mające zachęcić pasażerów do przesiadania się z wykorzystaniem antresoli. Jedna z grafik została jednak naklejona na tyle niefortunnie, że sprawą zainteresował się Transportowy Dozór Techniczny. 24 września urząd stwierdził, że strzałka skierowana w górę umieszczona na szklanej balustradzie schodów prowadzących w dół z zachodniej hali odpraw na peron stacji II linii (widoczna na tym zdjęciu) wprowadza w błąd, a nawet może stwarzać sytuacje niebezpieczne dla użytkowników tego eskalatora. Po przeprowadzonej kontroli TDT skierował do Metra Warszawskiego pismo wzywające do usunięcia wspomnianego emblematu, zaś MW bezzwłocznie przekazało dokument do ZTM odpowiedzialnego za umieszczenie dodatkowego oznakowania. ZTM przez MW poprosił TDT o uszczegółowienie uwag, ale takie nigdy nie nadeszło i dwa tygodnie później, 8 października, kolejna kontrola dała wynik negatywny i skutkowała wydaniem przez urząd decyzji o wyłączeniu z eksploatacji omawianego ciągu schodów ruchomych. Sytuacja ta nie trwała jednak zbyt długo, bowiem przeszło dwie godziny po wyłączeniu schodów dezinformująca naklejka została usunięta, a następnie inspektor TDT przeprowadził badanie doraźne i zezwolił na dalszą eksploatację eskalatora. Został on załączony ponownie po czterech godzinach postoju. Co się zaś tyczy głównego celu dodatkowych strzałek, to dla ZTM opieranie się na danych liczbowych nie jest miarodajne z uwagi na pandemię oraz zeszłoroczne przedłużenie linii. Organizator zapewnia, że obserwuje sytuację i od jej dalszego rozwoju będą zależeć kolejne kroki.

Strzałki na peronie stacji Świętokrzyska I linii

Kolejna podstacja w metrze po remoncie

podstacjach trakcyjno-energetycznych na najstarszym odcinku warszawskiego metra zostały zainstalowane urządzenia z przełomu lat 80. i 90. XX wieku. Z uwagi na zużycie starych elementów i brak części zamiennych, odpowiadający za infrastrukturę kolei podziemnej Zarząd Transportu Miejskiego sukcesywnie wymienia elektroenergetyczne wyposażenie metra. W okresie od lutego do listopada 2020 roku przedsiębiorstwo Trakcja PRKiI wybrane w przetargu wykonało za przeszło 2,9 mln zł remont podstacji trakcyjno-energetycznej stacji Imielin, zaś 17 marca 2021 roku ta sama firma otrzymała od ZTM warte ponad 3 mln zł zamówienie z wolnej ręki na wymianę urządzeń prądu stałego w podstacji na stacji Ursynów. W weekend 16-17 października nastąpiło podłączenie nowych urządzeń, co niestety wiązało się z utrudnieniami dla podróżnych. Zasilania pozbawione zostały szyny prądowe na odcinku Stokłosy – Służew, dlatego linia M1 kursowała w pętli Wilanowska – Młociny, zaś na trasie Metro Kabaty – Metro Wilanowska wsparła ją zastępcza linia autobusowa ZM1 oraz trzy przedłużone „siedemsetki”.

Autobus linii ZM1 przy stacji metra Imielin

Wraca temat zadaszenia wejść na ursynowskie stacje metra

W lutym 2014 roku Metro Warszawskie wystąpiło do Zarządu Transportu Miejskiego z prośbą o zabudowanie wejść na stacje, co 25 sierpnia tego samego roku zaowocowało ogłoszeniem przez ZTM konkursu na wykonanie projektu koncepcyjnego w zakresie architektury zadaszeń nad schodami przy wyjściach ze stacji I linii. Oczekiwano koncepcji dla stacji Kabaty i Służew, gdzie według pasażerów istniała najpilniejsza potrzeba przykrycia schodów, ale możliwe miało być również zastosowanie proponowanych rozwiązań na pozostałych obiektach. Do 22 października 2014 roku wpłynęło 11 prac, a 12 listopada podano wyniki konkursu. Autorzy trzech najlepszych projektów otrzymali nagrody pieniężne – 10 000 zł za III miejsce trafiło do biura Marek Szaniawski Architekci z Warszawy, II nagroda w wysokości 15 000 zł przypadła pracowni Lechosława Góralczyka Sekama z Warszawy, zaś I miejsce i 25 000 zł zdobyło olsztyńskie biuro Iglo Pracownia Architektury. Ewa Rams i Jacek Perkowski zaproponowali monolityczne konstrukcje betonowe z ażurowymi wzorami, dzięki którym daszki miały przypominać origami i sprawiać wrażenie lekkich mimo ciężkiego i surowego materiału. Wówczas ZTM planował ruszyć z budową zadaszeń w kolejnym roku i zakładał ich wznoszenie kolejno na wszystkich ursynowskich stacjach w miarę możliwości finansowych. Przez cały 2015 rok inwestycja jednak nie wystartowała, dlatego w marcu 2016 roku jeden z radnych dzielnicy wrócił do sprawy w interpelacji. Odpowiedź nadeszła po miesiącu, a ZTM odparł w niej, że nie posiada środków na zaprojektowanie i wybudowanie dodatkowych zadaszeń, gdyż Biuro Rozwoju Miasta nie przyznało funduszy na realizację tego przedsięwzięcia. Przeszło 5 lat później temat odżył! 4 października 2021 roku poinformowano, że Urząd Dzielnicy Ursynów podjął współpracę z ZTM w celu przykrycia wejść do metra. Zdecydowano, że zostanie opracowana nowa architektura zadaszeń, bowiem na przestrzeni ostatnich lat zmieniło się otoczenie stacji metra, inne są także tendencje w projektowaniu. Koncepcja ponownie zostanie wyłoniona w drodze konkursu, który jest przygotowywany przez ZTM we współpracy z Ursynowem oraz Biurem Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy.Ursynowski urząd w połowie roku przeznaczył na ten cel z budżetu dzielnicy 60 000 zł, a w przyszłości przekazane zostaną dalsze środki – 100 000 zł na 2022 i 500 000 zł na 2023 rok.

Zwycięski projekt pracowni Iglo z 2014 roku
Mat. ZTM Warszawa

Pozostałe prace na I linii

Przy okazji remontu podstacji na Ursynowie, Zarząd Transportu Miejskiego poinformował również o innych pracach utrzymaniowych na I linii metra. Najciekawsze z nich wybraliśmy i opisaliśmy szczegółowo poniżej.

Na przełomie września i października ZTM przeprowadził czwarty przetarg na remont elewacji południowo-zachodniego szybu windowego stacji Pole Mokotowskie oraz dwóch południowo-zachodnich wejść na stację Marymont. Jedyną ofertę złożyła firma Ralfbest-Rafał Skwiot z Marek, z którą ostatecznie podpisano warty blisko 408,4 mln zł kontrakt. Jego realizację rozpoczęto 22 października od prac na stacji Marymont. Jako pierwsze zamknięte zostało wyjście nr 8 prowadzące w stronę ul. Popiełuszki, a po nim przyjdzie czas również na sąsiednie wyjście nr 1 przy Hali Marymonckiej. Nowe okładziny z płyt gresowych pojawią się w tym miejscu do 17 listopada, zaś płyty piaskowca na stacji Pole Mokotowskie mają zostać wymienione do 10 grudnia.

Od listopada 2019 roku Metro Warszawskie, również czterokrotnie, poszukiwało wykonawcy wymiany szklanego zadaszenia wejścia Z2 na stację Plac Wilsona. Pod tym oznaczeniem kryje się wejście od strony ul. Krasińskiego (pokazane na zdjęciu tytułowym), któremu ZTM nadał numer 4. 24 września zawarto umowę z firmą TDL Instal na kwotę 466 tys. zł i dokładnie miesiąc później rozpoczęto prace przygotowawcze do wymiany 48 unikatowych tafli, co wiązało się z kilkugodzinnym zamknięciem tego wyjścia. Zadanie ma zostać wykonane do 24 stycznia 2022 roku.

ZTM podał: W maju pracownicy Metra Warszawskiego odnowili sufit stacji Politechnika. Dwukrotnie pomalowali ok. 3000 m.kw. stropu, na co zużyli około 600 litrów farby. Musimy sprostować, że w maju rozpoczęto tę operację, która w naszej opinii do końca października nie została jeszcze ukończona. W rzeczy samej sufit został pomalowany dwoma warstwami białej farby, ale jedynie nad peronem. Nad torami, gdzie trudniej jest rozstawić rusztowania, prace posunęły się niewiele do przodu względem stanu sprzed miesiąca. Ponadto na stacji Politechnika trwa wymiana wind.

W połowie października ruszyła wymiana ostatnich czechosłowackich schodów ruchomych w warszawskim metrze. Na mocy umowy z lipca firma Otis opracowała projekt tej operacji, a następnie przystąpiła do prac w terenie. Na pierwszy ogień poszły dwa ciągi po północnej stronie środkowej antresoli stacji Wilanowska. W czasie ich wyłączenia pasażerowie mogą korzystać z sąsiednich dwóch eskalatorów po drugiej stronie bramek biletowych, które również zostaną zastąpione nowymi w ramach tego kontraktu. Ostatnimi dwoma urządzeniami podlegającymi wymianie będą natomiast schody prowadzące z południowej głowicy stacji Pole Mokotowskie na obydwie strony al. Niepodległości. Wykonawca ma czas na ukończenie całości zadania do 7 stycznia 2023 roku.

Odkryty mechanizm czechosłowackich schodów ruchomych na stacji Wilanowska

Przetargi dotyczące metra

22 października metro otworzyło oferty w rozpisanym pod koniec września przetargu na dostawę energii elektrycznej w 2022 roku. Nadesłanych zostało 5 propozycji, z których 4 były bardzo zbliżone cenowo. Kwoty brutto za zakres podstawowy i całość zamówienia przedstawiały się następująco – Enea 85 249 332 / 91 302 162, Tauron Sprzedaż 85 529 107,80 / 91 601 802,30, Veolia Energy Contracting Poland 85 578 480 / 91 654 680, Energa Obrót 85 734 825,30 / 91 822 126,05, PGE Obrót 87 125 475,60 / 93 311 514,60. Niestety, budżet zamawiającego został określony zaledwie na 67 475 340 zł brutto w przypadku podstawy oraz 72 266 190 zł brutto za całość. Metro Warszawskie obecnie analizuje sytuację, gdyż energia elektryczna to największy wydatek spółki zaraz po płacach, a oferty przekraczające budżet o ponad ćwierć są dla przedsiębiorstwa mocno niepokojące. Rok wcześniej najtańsza również była Enea ze średnią ceną jednostkową 35 gr za kWh, dziś są to już 64 gr za kWh, co oznacza wzrost ceny przekraczający 80%.

Ogłoszony w ostatnich dniach maja przetarg Metra Warszawskiego na prace przedprojektowe I etapu III linii w końcu doczekał się ostatecznego rozstrzygnięcia. Wynik tego postępowania z końca lipca został zaskarżony do Krajowej Izby Odwoławczej. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 9 września, ale nie zakończyło sporu pomiędzy konsorcjum Metroprojektu i Politechniki Warszawskiej a firmą ILF Consulting Engineers Polska, dlatego na 8 października wyznaczono kolejne. Ono również nie przyniosło rezultatu, dlatego potrzebna była trzecia rozprawa. Pierwotnie miała ona mieć miejsce 25 października, ale została przełożona na 28 października i tego dnia Metroprojekt wycofał swoje odwołanie. W związku z powyższym KIO umorzyła postępowanie i nie ma przeszkód formalnych do podpisania kontraktu.

Planowany przebieg III linii warszawskiego metra
Mat. UM Warszawa

Leave a Reply