Varsovia w Warszawie i artystyczne panoramy na Targówku

Przez cały kwiecień 2022 roku nad pięcioma budowanymi stacjami II linii warszawskiego metra trwały zaawansowane roboty odtworzeniowe, zaś na samych stacjach prowadzono prace wykończeniowe, w tym na odcinku bródnowskim rozpoczęto montaż ścianach zatorowych z grafikami ukazującymi w artystyczny sposób najbliższe otoczenie obiektów. Końcowy fragment nitki M2 na Karolinie wszedł w fazę środowiskowych konsultacji społecznych, natomiast w ramach dyskusji o układzie komunikacyjnym po otwarciu nowych stacji metra odbyły się liczne spotkania z mieszkańcami. Najważniejszym wydarzeniem kwietnia 2022 roku była jednak dostawa pierwszego składu Škoda Varsovia do Warszawy.

Kolory i kształty bródnowskich stacji

11 kwietnia, dzień przed wizytą Koła Miłośników Metra na budowie stacji Kondratowicza, stołeczny ratusz poinformował, że na trzech przystankach odcinka bródnowskiego rozpoczęto montaż ścian zatorowych. Zostaną one ozdobione przez sześć przetworzonych czarno-białych fotografii okolic stacji uzupełnionych o barwne plamy według projektu Piotra Młodożeńca. Stacja Zacisze będzie w różnych odcieniach zieleni, przystanek Kondratowicza otrzymała żółte, pomarańczowe i czerwone akcenty, zaś stację Bródno będzie charakteryzował kolor niebieski i fioletowy. Mniej więcej w tym samym czasie na niektórych dotychczas surowych naziemnych obiektach metra zaczęły pojawiać się metalowe okładziny z różnymi kształtami. W przypadku wentylatorni V19 i stacji C19 są to koła, wentylatornię V20 oraz windy i czerpnie stacji C20 zdobią pasy, zaś wentylatornię V21 kwadraty. Jako że na jedynej jak na razie znanej ścianie zatorowej na stacji Kondratowicza również występują pasy, należy domniemywać, że figury na powierzchni i w halach peronowych będą tożsame. W połowie kwietnia na placu budowy stacji Bródno pojawiły się specjalistyczne maszyny do iniekcji oraz rozpoczęto wzmacnianie gruntu pod torami tramwajowymi wzdłuż ul. Rembielińskiej. Pod koniec miesiąca natomiast większość wejść i wind tego obiektu było przeszklonych oraz odtwarzano ul. Kondratowicza na zachód od ul. Łabiszyńskiej. Wówczas przy ratuszu dzielnicy kontynuowano dotychczasowe prace, zaś skrzyżowanie Rolanda / Codzienna / Spójni / Figara w okolicy stacji Zacisze zostało 30 kwietnia przywrócone z docelową organizacją ruchu.

Wentylatornia V21 obłożona kwadratowymi arkuszami blachy perforowanej

Ostatnie asfaltowanie Górczewskiej i pierwsze tablice na Ulrychowie

6 kwietnia zapowiedziano na weekend 8-10 kwietnia asfaltowanie południowej jezdni ul. Górczewskiej, jednak tuż przed rozpoczęciem prac odwołano je ze względu na deszcz. Roboty ostatecznie wykonano w weekend 22-24 kwietnia. 27 kwietnia zapowiedziano z kolei, że w pierwszym tygodniu maja II linia zostanie skrócona do stacji Rondo Daszyńskiego w związku z ostatecznym przyłączeniem stacji Ulrychów i Bemowo. Na przełomie marca i kwietnia na wejściach stacji Ulrychów pojawiły się pierwsze na odcinku wolsko-bemowskim podświetlane nośniki systemu informacji – tablice z nazwą stacji, piktogramy mówiące o monitoringu i logo Metra Warszawskiego, nieco różniące się od wcześniej stosowanych kasetonów. Ostatniego dnia kwietnia wszystkie 5 wejść przystanku na wysokości Centrum Handlowego Wola Park dysponowało już kompletem informacji, ukończono także prace przy montażu ceglanej okładziny, przeszkleń, oświetlenia, kamer i czarnych ram pod nośniki reklamowe. Na stacji Bemowo cegieł i szklanych logo metra brakowało wówczas tylko w pojedynczych miejscach, a tablice zamontowano jedynie nad wejściami do wind. Ponadto trwały testy dźwiękowego systemu ostrzegawczego – na powierzchni słyszalny był dźwięk syren i komunikat „Uwaga! Proszę natychmiast opuścić teren stacji!”, wszystkie ciągi schodów ruchomych poruszały się do góry, a wszystkie windy stały otwarte na poziomie 0.

Wejście nr 3 na stację Ulrychów

Dobiegają końca konsultacje o dojeździe do nowych stacji metra

21 marca ruszyły konsultacje dotyczące komunikacji naziemnej po otwarciu pięciu nowych stacji II linii metra. 6 kwietnia, po licznych głosach mieszkańców o braku zbiorczych mapek przedstawiających ogół propozycji, na stronie ZTM pojawiły się dodatkowe grafiki z komunikacją w całym mieście po zmianach i z dokładnym rozmieszczeniem przystanków przy nowych stacjach, choć niektórzy odnaleźli na nich błędy. Dwa dni później dodano także link do ankiety online. 8 kwietnia zapowiedziano również dwa dodatkowe spotkania konsultacyjne na Woli i Pradze-Północ. Zdecydowano się je zorganizować na prośbę władz tych dzielnic, które początkowo zostały pominięte, ale też zostaną dotknięte zmianami. Przez cały kwiecień łącznie odbyły się 2 dyżury online i 7 spotkań tradycyjnych w 6 dzielnicach. Do 7 maja można przesłać swoje spostrzeżenia drogą mailową oraz za pośrednictwem wspomnianej ankiety. Publikacja ostatecznego projektu zmian jest planowana na czerwiec.

Rozmieszczenie przystanków nad stacją Bemowo
Mat. ZTM Warszawa

Społeczeństwo oceni jak metro na Karolin wpłynie na środowisko

W kwietniu na stronie warszawskiej RDOŚ nie opublikowano żadnych nowych dokumentów dotyczących III etapu zachodniego odcinka II linii warszawskiego metra. Jak się okazało, najnowsza aktualizacja raportu środowiskowego z 18 marca była ostatnim uzupełnieniem, którego złożenia wymagano od projektantów. Pojawiły się za to nowe informacje ze strony ministerstw i wojewody. 5 kwietnia Minister Klimatu wydała decyzję, która uchyla zaskarżoną 17 września decyzję z 22 lipca 2021 roku zatwierdzającą projekt robót geologicznych na wykonanie piezometrów dla odcinka 3+STP oraz odmawia zatwierdzenia tego projektu. 15 kwietnia Minister Rozwoju i Technologii zawiadomił, że 3 grudnia 2021 roku wydano decyzję częściowo uchylającą decyzję lokalizacyjną dla stacji Lazurowa z kwietnia 2020 roku, ale była to tylko formalna korekta błędów związanych z liniami rozgraniczającymi teren inwestycji i liniami podziału nieruchomości. Tego samego dnia Wojewoda Mazowiecki zawiadomił z kolei o zapewnieniu możliwości udziału społeczeństwa w trakcie przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę dla dwóch zamierzeń budowlanych przy skrzyżowaniu Połczyńskiej z Sochaczewską – stacji Karolin i szybu startowego za nią. Oznacza to nic innego, jak start od miesięcy wyczekiwanych i zapowiadanych konsultacji społecznych. Zainteresowane strony mają 30 dni na zapoznanie się z dokumentacją oraz złożenie uwag i wniosków, które następnie zostaną rozpatrzone przez RDOŚ. Należy mieć nadzieję, że podmioty wcześniej blokujące rozpoczęcie budowy tym razem nie będą miały żadnych zastrzeżeń i realizacja ostatnich trzech stacji linii M2 w końcu otrzyma zielone światło.

Wizualizacja okolic stacji Karolin ze stycznia 2021 roku
Mat. UM Warszawa

Pierwsza Škoda Varsovia dotarła do Warszawy

7 kwietnia Metro Warszawskie poinformowało, że maszyniści rozpoczęli dwudniowe szkolenia na składzie Varsovia testowanym od lutego na torze doświadczalnym VÚŽ Velim. Wówczas zapowiedziano także, że instruktaż będzie kontynuowany w Warszawie po pierwszej dostawie, która ma nastąpić jeszcze w kwietniu. Rankiem 23 kwietnia czescy miłośnicy kolei zauważyli na stacji w Pilźnie specjalny pociąg przewoźnika ČD Cargo, sformowany z lokomotywy elektrycznej serii 363, 4 wagonów towarowych pełniących funkcję osłonową, pociągu metra Škody i kolejnych 4 wagonów. Skład przejechał m.in. przez Pragę i Ostrawę do Bogumina, gdzie elektrowóz podmieniono na lokomotywę elektryczną serii 163 i spalinową serii 753. Tak zmodyfikowany pociąg przekroczył granicę czesko-polską 24 kwietnia około godz. 15:20 i godzinę później ruszył z maksymalną prędkością 40 km/h ze stacji w Chałupkach w dalszą drogę, wiodącą m.in. przez Racibórz, Częstochowę, Koluszki i Skierniewice oraz obejmującą liczne postoje techniczne. 25 kwietnia około godz. 11:10 transport przejechał obok przystanku Warszawa Gołąbki i wjechał do stolicy (moment ten przedstawia zdjęcie tytułowe), a o godz. 12:00, z nieco ponad 4-godzinnym opóźnieniem względem rozkładu, dotarł do stacji docelowej Warszawa Okęcie, gdzie manewrom przyglądała się liczna grupa entuzjastów kolei i metra, ale też lotnictwa. O godz. 13:00 skład metra z wagonami osłonowymi pchany przez spalinowóz ČD wjechał na bocznicę metra i pilotowany przez drezynę DH-350.11 nr 09 w około pół godziny pokonał liczący blisko 7 km szlak do Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty. Tam wagony osłonowe zostały odczepione i zabrane przez „nurka”, a Varsovia przejęta przez lokomotywę manewrową 794 014 została wprowadzona po torze nr 30 do elektrowozowni, gdzie odbyła się jej mała prezentacja dla władz, pracowników i wybranych dziennikarzy. Pierwsza Varsovia w Warszawie jest w rzeczywistości drugim wyprodukowanym egzemplarzem, o czym świadczą numery fabryczne wagonów 10642+10716+10790+10791+10717+10643. W najbliższym czasie prowadzone będą jazdy testowe nowego pociągu pod okiem specjalistów z Instytutu Kolejnictwa i Instytutu Pojazdów Szynowych „Tabor”, które muszą zakończyć się uzyskaniem terminowego świadectwa dopuszczenia do eksploatacji w ciągu trzech miesięcy od momentu dostawy.

„Nurek” wypychający Varsovię z punktu zdawczo-odbiorczego metra na Wyczółkach

Schody, numizmaty i tablice

Metro Warszawskie, dokładnie w 27. rocznicę uruchomienia przewozów do stacji Politechnika, rozstrzygnęło styczniowy przetarg na wymianę 6 ciągów schodów ruchomych na tej właśnie stacji. 7 marca otwarto dwie nadesłane oferty i równo miesiąc później poinformowano, że zdecydowano się na propozycję firmy Otis, która dostarczyła oryginalne urządzenia na początku lat 90. Roboty będą wykonywane w godzinach pracy stacji i mają zostać zakończone w ciągu 8 miesięcy od podpisania umowy.

Na przełomie marca i kwietnia Metro Warszawskie rozpoczęło poszukiwania dostawców słodyczy reklamowych i gadżetów firmowych. 19 kwietnia spółka podała, że 300 kg krówek i 5000 lizaków dostarczy jedyny oferent, firma B&B Słodycze z Pomysłem Błaszczak z Milanówka, której propozycja opiewająca na kwotę delikatnie przekraczającą 13 200 zł wynosiła zaledwie trzecią część kosztorysu. Od 23 marca do 8 kwietnia do przetargu na gadżety podzielonego na trzy zadania zgłosiło się aż pięć podmiotów. 20 kwietnia rozstrzygnięto część 3, akceptując ofertę Mennicy Polskiej na wykonanie 10 000 okazjonalnych numizmatów za nieco ponad 80 000 zł. Istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że zakupy te są częścią przygotowań do imprez związanych z nadchodzącymi dwoma otwarciami nowych odcinków II linii.

19 kwietnia Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie rozpisał przetarg na aktualizację systemu informacji wizualnej na stacjach metra w związku z uruchomieniem pięciu nowych stacji na granicy Woli i Bemowa oraz na Zaciszu i Bródnie. 27 kwietnia podano, że budżet tego przedsięwzięcia to 233 700 zł, a zamówienie za 214 266 zł wykona jedyny oferent – Reklama i Projekt Renata Sosnowik-Bęza z Piastowa. Należy wspomnieć, że ta sama firma w okresie marzec-kwiecień 2020 roku była odpowiedzialna również za poprzednie takie zadanie poprzedzające otwarcie odcinka do stacji Księcia Janusza. Wymiana łącznie 888 map komunikacji i schematów szynowych na obydwu liniach oraz schematów stacji, „linijek” i tablic kierunkowych na II linii ma zostać wykonana do końca września. Metro we własnym zakresie wymieni natomiast nośniki w pociągach.

Stacje odcinka bródnowskiego na „linijce” przy zejściu na peron stacji Ulrychów

Artykuły Koła Miłośników Metra niebawem w prasie branżowej!

Jest nam bardzo miło poinformować, że na początku 2022 roku, w ramach poszerzenia naszej działalności związanej z popularyzacją wiedzy o warszawskim metrze, udało nam się nawiązać współpracę z wydawcami kilku czasopism traktujących o transporcie szynowym. W najbliższych miesiącach będą widoczne pierwsze efekty tego partnerstwa w postaci opublikowanych na łamach tych tytułów artykułów o bieżących wydarzeniach w stołecznej kolei podziemnej. W związku z tym niniejsze podsumowanie kwietnia 2022 roku będzie najprawdopodobniej ostatnim w takiej formie, ukazującej się nieprzerwanie od trzech lat. Nie wykluczamy jednak umieszczania artykułów na naszej stronie internetowej w przypadku najważniejszych wydarzeń. O naszych publikacjach w wersji papierowej będziemy informować na naszych kanałach w mediach społecznościowych. Dziękujemy, że byliście przez te wszystkie miesiące z nami oraz zachęcamy do pozostania i dalszej lektury naszych treści!

Leave a Reply